Kumpulan terakhir tentera UK meninggalkan Kabul

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:57 Second

LONDON: United Kingdom (UK) selesai menerbangkan kumpulan terakhir tenteranya keluar dari Afghanistan, semalam.

“Penerbangan terakhir membawa anggota Pasukan Bersenjata UK sudah meninggalkan Kabul,” ciap Kementerian Pertahanan dengan turut memuat naik gambar tentera yang kelihatan letih, memasuki pesawat.

Kementerian itu turut memberi penghormatan kepada pasukan tentera berkenaan dengan menulis: “Kepada semua yang bertugas dengan begitu berani bawah tekanan amat besar serta keadaan teruk, untuk memindahkan orang awam dengan selamat: Terima kasih.”

Terdahulu, UK menghantar sebuah pesawat membawa kumpulan orang awam yang terakhir untuk keluar dari Afghanistan, semalam.

Negara ini sekali gus menamatkan operasi pemindahan keluar orang awam, diplomat dan tentera menjelang menjelang tarikh akhir, Selasa ini.

Sementara itu Perdana Menteri, Boris Johnson turut mengucapkan terima kasih kepada pihak terbabit dalam operasi berkenaan sambil memaklumkan, mereka sudah membantu pemindahan keluar lebih 15,000 orang dalam masa kurang dua minggu.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang terbabit dan ribuan yang telah berkhidmat sejak lebih dua dekad lalu.

“Anda boleh berbangga dengan pencapaian anda,” katanya dalam kenyataan melalui media sosial.

Menteri Pertahanan, Ben Wellace pula berkata tentera UK telah ‘membantu ribuan orang untuk mendapatkan masa depan dan keselamatan yang lebih baik.’ – AFP

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *