HomeSukanLebih 3,000 peserta dijangka sertai 'SESB KKcity Neon Night Run 2023'

Lebih 3,000 peserta dijangka sertai ‘SESB KKcity Neon Night Run 2023’

Read Time:1 Minute, 36 Second

Kota Kinabalu : Lebih 3,000 peserta dijangka akan menyertai ‘SESB KKcity Neon Night Run 2023’ yang akan diadakan pada 12 November depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) Mohd Yaakob Jaafar berkata, ia merupakan kali pertama syarikat utiliti itu menyumbang kepada program sukan di negeri ini menerusi larian malam berkenaan.

“Melalui program ini, kami juga dapat menghantar mesej secara tidak langsung di mana, sebagai pengguna elektrik, kita mesti mengamalkan penggunaan kuasa tenaga yang cekap.

“Ia juga untuk kita semua menghargai sumber negara kita dalam menghasilkan tenaga elektrik, seperti gas dan hidrogen, yang agak terhad. Insya-Allah, kami akan terus menyokong acara seperti ini dalam persada sukan Sabah pada tahun-tahun akan datang,” katanya pada sidang media di sini baru-baru ini.

Program kerjasama dengan Xmultisport itu turut disokong oleh Lembaga Pelancongan Sabah (STB) dan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar yang bertujuan mempromosikan pelancongan sukan di Sabah dan menggalakkan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat.

Program larian pertama seumpama itu akan membolehkan kedua-dua pelari kasual dan gemar menyelami pengembaraan bertemakan neon yang bertenaga melalui tengah-tengah Kota Kinabalu, dengan laluan sejauh 3.5km bermula di Kompleks Sukan Likas.

Laluan itu akan menampilkan lima stesen cabaran unik yang direka untuk meningkatkan pengalaman larian malam neon, termasuk tiang neon, asap dan laser, cat dan buih, aliran gelembung dan buih serta gerbang neon.

Pengurus Program Ahmad Syuaib Nasir berkata, larian itu dijangka akan menjadi produk pelancongan yang boleh menghasilkan limpahan ekonomi terutamanya dengan sokongan STB.

“Sebagai penganjur, kami memberi tumpuan kepada pelancongan sukan di mana (acara sukan sebegini) boleh membawa lebih ramai orang ke Kota Kinabalu dan memeriahkan lagi sektor pelancongan Sabah,” katanya. 

Ahmad berkata sambutan terhadap acara itu adalah baik setakat ini dengan 500 pendaftaran.

“Terdapat komuniti larian yang besar di sini dan kami membawakan konsep baharu yang segar dengan larian malam bertemakan neon ini. Sambutan positif dan kami berada di landasan untuk menerima 3,000 pendaftaran,” katanya.

RELATED ARTICLES
Sukan

Piala MFL : Sabah FC II yakin dapat capai keputusan positif...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular