Pendapat

Kerajaan wajar perkasa Kolej Komuniti agar jadi pilihan rakyat dapatkan latihan serta kemahiran

Pada akhir Jun 2024, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah mengumumkan keputusan tawaran kemasukan ke Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) untuk lepasan SPM 2023, meliputi Universiti Awam (UA), Politeknik, Kolej Komuniti dan Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA).

KPM perlu gandakan usaha jadikan Sekolah Kebangsaan sebagai sekolah pilihan utama

Pada awal bulan Julai baru-baru ini, menerusi jawapan bertulis di Parlimen, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memaklumkan mengenai peratusan kemasukan pelajar ke Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di Malaysia.

Reformasi Sabah Developement Bank: Keputusan Berani Memulihkan Keyakinan

Baru-baru ini, Menteri Kewangan Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun, mengumumkan usaha kerajaan untuk membaik pulih dan menangani masalah yang melanda Sabah Developement Bank (SDBank).

Sabah wajar gandakan pelaksanaan Model Pertanian Pintar dalam industri kelapa sawit tempatan.

Baru-baru ini, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) telah menerbitkan laporan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)/ Gross Domestic Product (GDP) Mengikut Negeri untuk tahun 2023.

Adakah syarikat-syarikat Kerajaan masih relevan di dalam dunia perniagaan?

Menurut Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) Malaysia, kerugian besar yang di catatkan oleh MARA Inc adalah di sebabkan kesilapan pelaburan terdahulu. Beliau memaklumkan bahawa pembelian beberapa aset oleh MARA Inc di luar negara melebihi harga pasaran.

LKAN KKDW – Kelewatan Melampau Seolah Tiada Ketergesaan Sejahterakan Penduduk Sabah

oleh Wan Azrain Adnan 1.        baru-baru ini , Ketua Audit Negara telah mengumumkan Laporan Ketua Audit Negara 2/2024 (LKAN 2/2024). Antara lain, Ketua Audit Negara...

Malaysia perlu tingkat usaha laksana reformasi struktur secara menyeluruh, tingkat daya saing negara

Baru-baru ini, laporan World Competitiveness Ranking 2024 (WCR 2024) telah di terbitkan oleh International Institute for Management Development (IMD). IMD merupakan sebuah institusi pengajian terkemuka dunia yang berpengkalan di Switzerland.

Dilema Pendidikan :- Sama Ada Bahasa Melayu atau Inggeris, Pendidikan Sains Dan Matematik Harus Diperkasakan

perbahasan mengenai penguasaan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris oleh pelajar sekolah terus berpanjangan tanpa penyelesaian. Ini merupakan dilema sistem pendidikan negara yang sudah menimbulkan kegusaran kepada para pelajar, ibu-bapa, guru dan semua pihak berkepentingan untuk puluhan tahun.    

Sektor perdagangan Sabah perlu terus diperluas termasuk penggunaan teknologi terkini

Beberapa hari lepas, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) telah menerbitkan laporan Statistik Perdagangan Malaysia Mengikut Negeri Tahun 2023.

Have a tip, article or guest column? Send to us

Letters to the Editor must carry the sender’s full name and telephone number. A pseudonym may be included

email The Editor @ [email protected]

Isu tempatan

Petugas Tabung Darah digesa tingkat kemahiran, pengetahuan demi keselamatan pesakit