Pendapat

Rakyat tidak ‘bahagia’, pelbagai isu dan cabaran jejas kesejahteraan hidup

Laporan Kebahagiaan Dunia 2024 telah meletakkan Malaysia di tangga ke-59 daripada 143 buah negara. Ini merupakan penurunan 4 tangga, dari kedudukan ke-55 pada tahun 2023.

Masalah generasi muda perlu pendekatan menyeluruh, merentasi seluruh agensi Kerajaan

Saidina Ali bin Abu Talib R.A, Khalifah ke-4 Khulafa’ al-Rasyidin,pernah berkata: Jika kamu mahu melihat masa depan sesebuah negara, maka lihatlah pemuda-pemudinya pada hari ini.

Anak Sabah akan dilengkapi dengan kemahiran TVET, mampu bersaing dalam pasaran pekerjaan

Timbalan Perdana Menteri berikrar akan melengkapkan anak-anak negeri Sabah dengan kemahiran TVET bagi bersaing dalam pasaran pekerjaan. TPM turut menyatakan sejumlah 2,000 tempat disediakan di institusi TVET di China untuk industri teknologi tinggi dan industri.

Sabah Digesa Gubal Dasar Pekerja Asing Yang Baru

Sabah sewajarnya berhak menerima sebahagian daripada hasil kutipan levi pekerja asing yang bekerja di Sabah. Perkongsian hasil kutipan levi berkenaan akan membolehkan kuasa dan hak Sabah di penuhi, sebagaimana di impikan oleh pemimpin yang menandatangani Perjanjian Malaysia 1963.   

Pelaksanaan model subsidi bersasar beri impak positif yang besar kepada Sabah

Di dalam konteks Sabah, pelaksanaan model subsidi bersasar sudah pasti akan memberi impak positif yang besar kepada Sabah. Ini kerana masih ramai rakyat Sabah berpendapatan rendah dan berada di bawah paras kemiskinan. Penjimatan subsidi juga boleh di salurkan untuk pembangunan Sabah yang sudah lama terpinggir dari arus pembangunan negara.

Warkah Terbuka Untuk Menteri Ekonomi Malaysia

Sekalung tahniah kerana Sistem Pangkalan Data Utama (PADU) telah berjaya mendaftarkan lebih 10 juta orang, yang merangkumi hampir 50% daripada jumlah sasaran rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas (21.96 juta).  

Sabah Kaya! Siapa Kata Sabah Miskin ?

Data tersebut jelas menunjukkan ramai orang di Sabah hidup di bawah paras kemiskinan. Ini adalah sesuatu yang ironik dan mengelirukan, memandangkan Sabah adalah sebuah wilayah yang kaya dengan sumber bumi seperti minyak dan gas, serta kelapa sawit.

Rakyat Labuan berhak nikmati kesejahteraan hidup lebih selesa, serta pendapatan bermaruah.

Kerajaan Malaysia mesti mendengar serta ambil peduli keluhan berkenaan agar Labuan dapat di bangunkan dengan lebih pesat, selari dengan agenda pembangunan negara. Rakyat Labuan berhak menikmati kesejahteraan hidup yang lebih selesa, serta memiliki pekerjaan dengan pendapatan bermaruah.

Rakyat Malaysia wajar kuasai BM, BI dengan baik selepas 11 tahun sesi persekolahan

Baru-baru ini, Persidangan Dewan Rakyat kecoh ekoran beberapa Ahli Parlimen menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia. Ahli-ahli Parlimen tersebut mendakwa tidak dapat memahami ucapan serta penerangan yang di berikan oleh Menteri berkenaan di dalam Bahasa Melayu.

Have a tip, article or guest column? Send to us

Letters to the Editor must carry the sender’s full name and telephone number. A pseudonym may be included

email The Editor @ [email protected]

Isu tempatan

1,500 pengunjung meriahkan sambutan raya Pusat Alumni UMS