HomeUtamaLahad Datu perlu bangkit, tumpu usaha giatkan semula industri pelancongan - Joniston

Lahad Datu perlu bangkit, tumpu usaha giatkan semula industri pelancongan – Joniston

Read Time:1 Minute, 57 Second

LAHAD DATU: Lahad Datu perlu bangkit dari sejarah hitamnya dan menumpukan usaha untuk menggiatkan semula potensi pelancongannya yang luas, kata Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai.

Beliau berkata Lahad Datu harus dikenali dengan pelbagai keajaibannya melalui promosi berterusan berkaitan alam semula jadi, budaya dan biodiversiti unik di daerah itu.

Katanya, ini akan membawa Lahad Datu menjauhi reputasinya yang tercemar akibat pencerobohan 2013 oleh kumpulan bersenjata dari Filipina ke Kampung Tanduo di Felda Sahabat.

“Peristiwa itu telah menyebabkan amaran keselamatan dikeluarkan oleh pelbagai negara, secara tidak sengaja membentuk persepsi Lahad Datu sebagai “bandar perang”.

“Dengan langkah keselamatan yang dipertingkatkan di pantai timur Sabah, keselamatan seharusnya tidak lagi menjadi isu di Lahad Datu, dan kadar penghuni yang tinggi di Lembah Danum dan Hidupan Liar Tabin menunjukkan bahawa pelancong asing yakin untuk melawat pantai timur,” kata Joniston.

Beliau berkata demikian pada program penglibatan bersama pemain industri pelancongan Lahad Datu dan pihak berkepentingan pada Sabtu, sebagai sebahagian daripada lawatan kerjanya ke daerah itu.

Menyedari keistimewaan Lahad Datu sebagai rumah kepada pokok tropika tertinggi di dunia, salah satu hutan hujan tertua dan satu-satunya terumbu cincin biru di dunia, beliau berkata daerah itu berpotensi menjadi antara destinasi premium Sabah.

Pegawai daerah Firuz Idzualdeen @ Bennety Mohd Dzul, yang juga mempengerusikan Majlis Tindakan Pelancongan Daerah, dan Penolong Pegawai Daerah Tungku Albert Gunting turut hadir pada majlis itu.

Joniston, yang juga pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, menekankan keperluan mendesak untuk konsep inventif sambil menyokong agar tumpuan diberikan ke destinasi luar bandar dan masyarakat setempat.

Beliau menekankan kepentingan pemerkasaan melalui pelancongan dan mengetengahkan konsep pelancongan berasaskan komuniti (CoBT), yang merangkumi pelbagai elemen seperti pelancongan berasaskan alam semula jadi, berasaskan budaya dan asas tani.

Kerjasama ditonjolkan sebagai faktor utama dalam menjana idea kreatif dan berpandangan jauh untuk mempromosikan destinasi luar bandar dan masyarakat setempat.

Satu contoh ilustrasi yang disediakan oleh Joniston ialah mencipta pakej sinergi yang membolehkan pelancong meneroka pelbagai komuniti kampung sebelum melawat tarikan terkenal di Lahad Datu, seperti Lembah Danum dan Hidupan Liar Tabin.

“Dengan usaha bersepadu daripada semua pihak berkepentingan, Lahad Datu berpeluang untuk mentakrifkan semula identitinya dan mempamerkan pelbagai pengalaman menarik, melangkaui keajaiban semula jadinya.

“Kami memerlukan pelan tindakan dinamik untuk Lahad Datu yang melukiskan gambaran harapan dan kemajuan untuk memacu daerah itu ke arah masa depan yang lebih cerah, lebih bertenaga, di mana intipati sebenarnya bersinar melangkaui bayang-bayang sejarah yang tragis,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Program Madani Rakyat 2024 Sayangi Sabah bermula hari ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular