HomeUtamaSabah destinasi pelancongan menarik untuk warga Australia - Christina

Sabah destinasi pelancongan menarik untuk warga Australia – Christina

Read Time:2 Minute, 59 Second

MELBOURNE: Sabah adalah destinasi pelancongan yang menarik untuk warga Australia kerana mereka suka pantai dan ingin melihat hidupan liar ikonik negeri kita serta sampel makanan percutian yang banyak ditawarkan oleh Sabah, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Christina yang mengetuai delegasi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) ke Australia untuk mempromosikan Sabah, menegaskan perkara ini selepas mesyuarat perniagaan dengan Pengurus Wilayah Malaysia Airlines untuk Australia, New Zealand dan Pasifik Barat Daya, Giles Gilbert di Grand Hyatt Melbourne di sini pada Selasa.

Beliau berkata tahun ini, Pelancongan Sabah berkembang kepada khalayak yang lebih luas di Australia dengan kempen “Feel Sabah – North Borneo”, didorong oleh peningkatan jumlah warga Australia yang melawat Sabah selepas sempadan antarabangsa dibuka semula.

“Berdasarkan statistik Bahagian Penyelidikan STB, terdapat lebih 7000 ketibaan warga Australia ke Sabah dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini (Januari- Mei 2023).

Mengambil petunjuk daripada Gilbert tentang cara “menjual” Sabah (sebagai destinasi percutian) di Australia, Christina berkata akan ada dua strategi utama dalam pelan tindakan akan datang untuk menarik lebih ramai warga Australia melawat The Land Below The Wind.

“Pertama, menyedari bahawa ejen adalah penggerak utama, kami akan menyediakan pendidikan ejen melalui latihan dalam talian dan lawatan suai kenal (FAM) ke Sabah. Kami akan meningkatkan pengetahuan ejen mengenai Sabah supaya mereka tahu destinasi kami dengan baik dan berasa selesa dalam memperkenalkan Sabah kepada pelanggan. Kami juga akan menggalakkan mereka menjadi ejen ‘Pakar Sabah’.

“Kami percaya inisiatif ini akan membolehkan ejen atau perunding pelancongan membantu ‘mendorong kesesakan’ ke laman web kami untuk pengguna membeli pakej percutian Sabah (melalui kempen pengguna).

“Strategi kedua ialah tawaran Borneo Side Trip (BST) percuma kepada pengembara, dan tumpuan kami akan tertumpu pada pasaran Australia, terutamanya disebabkan sambungan terus Malaysia Airlines dari Australia ke Kuala Lumpur. Dan boleh difahami, kerana ‘Sabah – North Borneo’ mempunyai ‘produk’ yang paling menarik kepada pasaran Australia dan New Zealand,” kata Christina dalam satu kenyataan media pada Khamis.

Mengenai cadangan lawatan sampingan percuma ke Borneo, beliau berkata ia akan memikat pasaran masa lapang, dan STB akan membincangkan lebih lanjut perkara itu dengan Malaysia Airlines untuk melaksanakan sistem itu.

“Kami akan berunding semula dengan Malaysia Airlines untuk membeli dalam cadangan kami dan menerima sumbangan kami untuk BST yang memberi tumpuan kepada pasaran Australia dan New Zealand. Kami berharap Malaysia Airlines akan mempertimbangkan untuk menawarkan tiket percuma di dalam negara untuk meneroka tempat tarikan yang unik di Borneo kepada pelancong yang terbang dari Australia ke Malaysia, dan kemudian di luar Malaysia ke destinasi antarabangsa yang lain.

“Untuk terus berdaya saing dan mencapai sasaran ketibaan pelancong tahun kita, kita harus menyasarkan untuk melancarkan inisiatif ini dalam tempoh dua bulan ini,” katanya.

Sehubungan itu, Christina memerhatikan bahawa terdapat sekurang-kurangnya tiga segmen pasaran utama untuk disasarkan di Australia, iaitu Eko Pelancongan, terutamanya dari perspektif berkaitan alam sekitar dan kemampanan serta pelancongan warisan budaya; Pengembaraan Masa Lapang (Free Independent Travellers or FITs)/segmen riadah; dan Resort Mewah/Pantai (segmen FIT/Keluarga).

“Saya menggesa pemain industri pelancongan di Sabah memanfaatkan potensi Australia untuk pelancongan FIT, antara segmen lain, dan mencipta pakej yang menarik minat keluarga,” katanya.

Sementara itu, Gilbert berkata keputusan yang jelas ialah laluan Kuala Lumpur-Brisbane telah digantung sementara kerana kekurangan pesawat.

“Laluan itu akan menguntungkan hari ini jika kita mempunyai pesawat itu,” tambahnya.

Dan pada masa ini, tumpuan diberikan kepada Malaysia Airlines (MH) yang terbang terus dari bandar utama Melbourne, Sydney, Adelaide dan Perth ke Kuala Lumpur.

Delegasi Sabah terdiri daripada Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi STB Datuk Joniston Bangkuai, Setiausaha Tetap Kementerian Datuk Sr. Mohd Yusrie Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif STB Noredah Othman serta pegawai Kementerian dan STB.

RELATED ARTICLES
Utama

Shell Malaysia harap terus erat hubungan baik dengan Kerajaan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular