HomeLuar negaraDisebalik Pertikaian Laut China Selatan yang meningkat , AS, Indonesia dan lima...

Disebalik Pertikaian Laut China Selatan yang meningkat , AS, Indonesia dan lima negara lain adakan latihan perang bersama

Read Time:2 Minute, 58 Second

Pasukan Tentera dari AS, Indonesia serta  lima negara lain memulakan latihan tahunan pada hari Khamis di pulau utama Indonesia di Jawa ditengah-tegah kembimbangan ekoran  pencerobohan China yang dilihat semakin meningkat.

Tentera Amerika dan Indonesia telah mengadakan latihan Perisai Super Garuda secara langsung sejak 2009, dimana Australia, Jepun dan Singapura turut menyertai edisi tahunan itu tahun lepas.

Tentera United Kingdom dan Perancis yang turut mengambil bahagian dalam latihan tahun ini, dengan jumlah kira-kira 5,000 anggota. China melihat latihan yang diperluaskan sebagai ancaman, menuduh AS membina pakatan Indo-Pasifik yang serupa dengan NATO untuk mengehadkan pengaruh ketenteraan dan diplomatik China yang semakin meningkat di rantau ini.

Brunei, Brazil, Kanada, Jerman, India, Malaysia, Belanda, New Zealand, Papua New Guinea, Filipina, Korea Selatan dan Timor Timur turut menghantar pemerhati di tempat latihan selama dua minggu itu yang berlangsung di Baluran, sebuah bandar pantai di wilayah Jawa Timur.

Pegawai Pemerintah pasukan pasifik Tentera AS  , Jen. Charles Flynn, berkata 19 negara yang terlibat dalam latihan itu menunjukkan  demonstrasi perpaduan yang kuat diantara pelbagai negara  untuk melindungi wilayah Indo-Pasifik yang bebas dan terbuka.

“Perisai Super Garuda 2023 dibangunkan di atas kejayaan luar biasa tahun lalu,” kata Flynn dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kedutaan AS di Jakarta pada hari Selasa,

“Latihan latihan bersama pelbagai negara  ini memaparkan komitmen kolektif kami dan perpaduan yang sefahaman, membolehkan kestabilan, selamat, dan lebih aman, bebas dan terbuka di  Indo-Pasifik.”

sekurang-kurangnya 2,100 tentera A.S. dan 1,900 Indonesia akan meningkatkan keupayaan kerjasama mereka melalui latihan dan pertukaran budaya yang termasuk simulasi arahan dan kawalan, latihan amfibia, operasi bawaan udara, latihan rampasan lapangan terbang, dan gabungan latihan lapangan bersama menggunakan peluru sebenar katanya dalam Kenyataan itu

Perisai Garuda diadakan di beberapa tempat, termasuk di perairan sekitar Natuna di bahagian selatan Laut China Selatan, garis sesar dalam persaingan antara A.S. dan China.

Indonesia dan China menikmati hubungan yang secara umumnya positif, tetapi Jakarta telah menyatakan kebimbangan mengenai apa yang dilihatnya sebagai pencerobohan China dalam zon ekonomi eksklusifnya di Laut China Selatan dimana zon ekonomi eksklusif bertindih dengan “garisan sembilan sempang” yang diisytiharkan secara unilateral oleh Beijing , menandakan tuntutannya di Laut China Selatan.

Peningkatan aktiviti oleh kapal pengawal pantai China dan bot nelayan di kawasan itu telah mengejutkan Jakarta, mendorong tentera laut Indonesia untuk melakukan latihan besar pada Julai 2020 di perairan sekitar Natuna.

Menteri Luar Indonesia Retno Marsudi mengulas Khamis mengenai “Peta Standard” China yang baru diterbitkan, yang menunjukkan tuntutan wilayahnya di Laut China Selatan merentasi zon ekonomi eksklusif maritim Malaysia berhampiran Sabah dan Sarawak, dan beberapa negara lain seperti Brunei, Filipina , Indonesia dan Vietnam.

Beliau menggesa China untuk menghormati undang-undang antarabangsa, dengan berkata “lukisan mana-mana garis (wilayah) atau sebarang tuntutan mesti mengikut” dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut.

Jurucakap Kementerian Luar China Wang Wenbin pada hari Rabu menyeru negara lain untuk mengelak daripada “terlalu menafsirkan” peta.

Kementerian Luar Malaysia pada hari Rabu menolak “tuntutan unilateral” China dan berkata peta itu “tidak mengikat” Malaysia.

India mengemukakan bantahan rasmi pada hari Selasa atas peta, yang menunjukkan Arunachal Pradesh dan Dataran Tinggi Doklam, di mana kedua-dua pihak bertelagah, sebagai berada dalam sempadan China.

Filipina pada Khamis berkata peta itu adalah percubaan terbaru China untuk menuntut kedaulatan ke atas ciri Filipina dan zon maritim dan berkata ia tidak mempunyai asas di bawah undang-undang antarabangsa.

Vietnam juga membantah bahawa peta dan tuntutan “garisan sembilan sempang” melanggar kedaulatan Vietnam ke atas pulau Paracel dan Spratly serta bidang kuasa ke atas perairannya dan mesti terbatal kerana ia melanggar undang-undang antarabangsa, khususnya UNCLOS. – AP

RELATED ARTICLES
Utama

Pesta Tanglung, Hari Malaysia platform penting semarak semangat cinta negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular