HomeIsu tempatanSokongan keluarga motivasi utama raih kejayaan - Eva

Sokongan keluarga motivasi utama raih kejayaan – Eva

Read Time:1 Minute, 8 Second

Kota Kinabalu:  Sokongan daripada ahli keluarga menjadi motivasi paling utama dalam kejayaan jurulatih atlet para Sabah, Wong Hie Ming Eva,  48, yang menerima Anugerah Jurulatih Para Terbaik pada Majlis Anugerah Sukan Negeri Sabah  2021-2022 baru-baru ini.

Atlet renang yang mesra dengan panggilan Eva berasal dari Sibu Sarawak dan kini menetap di Kota Kinabalu menjadikan ibu bapanya sebagai sumber inspirasi dan berazam untuk menjadi jurulatih dalam mengasah bakat atlet para di negeri ini.

“Ibu saya adalah mentor saya dan ibu bapa saya merupakan jurulatih saya selama ini. Saya banyak belajar dari mereka dan saya mengikuti langkah-langkah mereka yang menjadi motivasi saya dalam menceburi bidang yang agak mencabar ini.

“Memang tidak ada jalan pintas untuk menjadi seorang jurulatih terutamanya untuk atlet para, ianya memerlukan pemerhatian dan semangat dalam sukan,” katanya ketika ditemui.

Anugerah yang diterimanya disampaikan Pembantu Menteri Belia dan Sukan Datuk Fairuz Renddan bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun Kelahiran Rasmi Ke-70 Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin.

Dalam majlis sama, Ibu Eva, Tee Mi Kiong turut menerima Anugerah Khas, sementara anak didik beliau, Brenda  Annelia Larry juga memenangi Anugerah Olahragawati Para Terbaik Negeri Sabah 2021-2022.

Antara pencapaian terbaik Brenda ialah melayakkan diri ke Sukan Paralimpik 2020 Tokyo, Jepun pada tahun 2021  ketika berusia 14 tahun sekali gus menjadi atlet termuda dalam temasya tersebut.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Wanita perlu tahu prosedur pengurusan harta pusaka

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular