HomeIsu tempatanLebih 200 calon UPKK, SRU sertai kem mumtaz bestari dan bina jati...

Lebih 200 calon UPKK, SRU sertai kem mumtaz bestari dan bina jati diri

Read Time:1 Minute, 11 Second

Beaufort : Seramai lebih 200 peserta terdiri daripada calon Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) dan Sijil Rendah Ugama (SRU) di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Lumadan telah menyertai Kem Mumtaz Bestari dan Bina Jati Diri UPKK SRU 2.0.

Kem yang melibatkan peserta daripada 20 buah sekolah di kawasan berkenaan telah dirasmikan Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Ruslan Muharam.

Ruslan berkata, antara objektif penganjuran kem itu adalah bagi memberi pendedahan kepada peserta berkaitan teknik menjawab soalan SRU yang akan berlangsung bulan hadapan dan UPKK pada tahun hadapan.

Katanya,beliau percaya melalui kem itu banyak penerapan nilai-nilai murni yang diterapkan seperti pengukuhan jati diri dan kepimpinan.

“Maka kaedah pendidikan seperti ini boleh membentuk jati diri generasi masa kini dalam mendepani cabaran di masa akan datang yang sudah pastinya lebih mencabar.

“Cabaran-cabaran seperti perubahan, perkembangan teknologi yang pantas dan tanpa sempadan telah menjadi satu cabaran besar dalam dunia pendidikan dimana anak-anak zaman ini terdedah dengan budaya negatif yang menyebabkan jati diri anak-anak menjadi goyah.

“Penganjuran kem seperti ini merupakan salah satu inisiatif dalam pendidikan yang amat menitik beratkan pembentukan modal insan yang seimbang dari aspek jasmani,emosi,rohani dan intelek sepertimana yang digariskan dalam falsafah pendidikan negara,” katanya.

Dalam pada itu, Ruslan berkata, pembelajaran sepanjang hayat berperanan besar dalam menggilap kemampuan dan mencapai kegemilangan.

“Oleh itu, dengan pelaksanaan kem seperti ini, ia merupakan salah satu wadah bagi meningkatkan lagi potensi seseorang individu,” katanya. SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

96 kakitangan KYS sertai ceramah keselamatan jalan raya

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular