HomeUtamaKonsep Geopark di tiga daerah perlu diberi nafas baharu - Christina

Konsep Geopark di tiga daerah perlu diberi nafas baharu – Christina

Read Time:1 Minute, 37 Second

KOTA BELUD: Konsep Geopark menggabungkan tiga elemen khususnya pelancongan, budaya dan alam sekitar, yang saling berkaitan perlu diberi nafas baharu di tiga daerah yang membentuk Tapak Kinabalu UNESCO Global Geopark (KUGGp) iaitu Ranau, Kota Marudu dan Kota Belud agar ia lebih mampan sekali gus meningkatkan ekonomi masyarakat setempat, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Menurut Christina, konsep Geopark bertepatan dengan peranan yang dimainkan oleh kementerian beliau, terutamanya berkaitan pelancongan berasaskan komuniti.

“Pemuliharaan budaya menjadi tumpuan utama kami di ketiga-tiga daerah ini. Khazanah budaya asli sesetengah kumpulan etnik tercermin dalam tradisi, pakaian tradisional, seni persembahan dan perayaan etnik mereka.

“Pelbagai tarikan pelancong sudah wujud di kawasan Geopark ini sebagai destinasi pelancongan yang memberi peluang ekonomi kepada masyarakat setempat.

“Memandangkan potensi Geopark Global UNESCO Kinabalu dalam sektor pelancongan dan kebudayaan, kami kini sedang merancang pembangunan produk pelancongan baharu dan mampan selaras dengan pemashyuran oleh kerajaan negeri hari ini oleh Ketua Menteri,” katanya semasa berucap Majlis Pemashyuran Kinabalu UNESCO GLobal Geopark dan Pelancaran Sambutan Jubli Intan Taman-Taman Sabah di Dataran Kota Belud, di sini pada Sabtu.

Selain itu, Christina berkata, kepelbagaian flora dan fauna serta landskap geologi yang unik juga menjadi tarikan utama pelancong di kawasan geopark ini.

“Kepelbagaian flora dan fauna serta landskap geologi adalah antara ciri unik yang luar biasa di kawasan geopark ini. Kepelbagaian sebegini dengan sendirinya merupakan produk pelancongan berasaskan alam semula jadi yang bernilai tinggi dan perlu diterokai oleh masyarakat tempatan dalam Kota Belud, Kota Marudu dan Ranau,” ujarnya.

Pada majlis itu, Christina turut memberi penghargaan kepada Kerajaan Negeri yang diterajui Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor bagi merealisasikan pengisytiharan berprestij Kinabalu Geopark sebagai Kinabalu UNESCO Global Geopark.

Katanya, selepas melalui pelbagai cabaran sejak tujuh tahun lalu, inisiatif Kinabalu Geopark akhirnya membuahkan hasil yang positif.

Dalam pada itu juga, Christina turut memberi penghargaan kepada jabatan, agensi, universiti dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kerana telah menyumbang ke arah Pengisytiharan Kinabalu Geopark sebagai Geopark Global UNESCO Kinabalu.

RELATED ARTICLES
Utama

Sambutan Hari Malaysia disifatkan bawa makna besar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular