HomeUtamaPanel solar untuk Asrama San Damiano, memperkasa pembelajaran pelajar

Panel solar untuk Asrama San Damiano, memperkasa pembelajaran pelajar

Read Time:1 Minute, 31 Second

KIULU: Asrama San Damiano di Kiulu bersedia untuk menggunakan tenaga solar untuk memastikan persekitaran pembelajaran tidak terganggu dan mampan untuk penghuninya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu Datuk Joniston Bangkuai meluluskan pemasangan panel solar sebagai tindak balas kepada permintaan pegawai bertanggungjawab Asrama San Damiano Sr Jane Sandalun, yang membangkitkan kebimbangan mengenai gangguan bekalan elektrik yang menjejaskan pembelajaran pelajar.

Menurut Joniston, beliau komited dalam menyokong kemudahan pendidikan dan pelajar berhak mendapat persekitaran di mana pembelajaran tidak dihalang oleh faktor luaran.

“Adalah penting kita menyediakan infrastruktur yang diperlukan untuk menyokong pelajar dalam perjalanan pendidikan mereka.

“Pemasangan panel solar bukan sahaja akan mengurangkan kesan gangguan bekalan elektrik tetapi juga menyumbang kepada persekitaran pembelajaran yang kondusif,” katanya.

Kelulusan ADUN menggariskan usaha kolaboratif untuk meningkatkan infrastruktur asrama, menekankan kepentingan menyesuaikan diri dengan kaedah penyelesaian moden untuk faedah pelajar.

Sr Jane membuat permintaan itu semasa lawatan sekumpulan dermawan ke asrama berkenaan untuk menyerahkan sumbangan berupa makanan kering, sambil disaksikan oleh Joniston, pada Ahad.

Sumbangan dermawan berjumlah RM15,000 itu diselaraskan oleh chef Collin Tan, Adrian Chong dan Daniel Peh serta rakan-rakan.

“Ini adalah tahun kelima berturut-turut kami dapat memberi sumbangan kecil ini atas permintaan dan galakan Adun Kiulu.

“Kami akan terus membuat sumbangan tahunan berupa makanan kering kepada asrama sempena Tahun Baru Cina,” kata Collin.

Sebagai sebahagian daripada usaha amal mereka, tukang masak juga akan menjalankan pelajaran memasak dan baking untuk pelajar yang tinggal di asrama.

Pembelajaran tersebut mereka rancang akan dijalankan pada awal Jun, ini adalah susulan daripada program serupa yang dijalankan tahun lepas.

Inisiatif ini bertujuan bukan sahaja untuk meningkatkan kemahiran masakan tetapi juga untuk menggalakkan pemakanan sihat di kalangan pelajar asrama.

Sementara itu, Sr Jane melahirkan rasa terima kasih kepada para dermawan atas sokongan berterusan mereka, jelasnya sumbangan tahunan ini telah banyak membantu dalam memenuhi keperluan kira-kira 60 pelajar yang menginap di asrama itu.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular