HomeUtamaIbu tunggal, OKU diberi keutamaan mohon, miliki Rumah Mesra SMJ - Masiung

Ibu tunggal, OKU diberi keutamaan mohon, miliki Rumah Mesra SMJ – Masiung

Read Time:1 Minute, 18 Second

TONGOD: Golongan ibu tunggal dan Orang Kelainan Upaya (OKU) di daerah Tongod yang tidak berdaftar e-Kasih akan diberi keutamaan memohon dan memiliki bantuan Rumah Mesra Sabah Maju Jaya (SMJ).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuamut, Datuk Masiung Banah berkata, pemilik rumah yang ditimpa bencana seperti kebakaran atau dihanyutkan banjir juga layak diberi pertimbangan.

Menurutnya, walaupun daftar e-Kasih menjadi syarat utama memohon bantuan itu, namun ibu tunggal, OKU dan keluarga yang ditimpa bencana tidak boleh diketepikan.

” Saya dapati ramai ibu tunggal dan OKU di Tongod tidak berdaftar dengan data e-Kasih, namun mereka wajar diberi layanan sama rata.

” Wujud kepincangan dalam pangkalan data e-Kasih dan ia perlu dikemaskini setiap tahun mengikut syarat ditetapkan, ” katanya kepada pemberita sejurus menyampaikan kunci kepada 20 penerima bantuan rumah SMJ di Kampung Alitang, semalam.

Menurut Masiung, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) merupakan Kerajaan Sabah yang pertama memperkenalkan bantuan rumah mesra SMJ sejak beberapa siri kerajaan negeri yang lalu.

Menurutnya, sebanyak 60 buah rumah SMJ telah dan sedang dibina di daerah Tongod sejak 2021 sehingga kini yang melibatkan perbelanjaan RM480,000.

Masiung berkata, kerajaan negeri memperuntukkan RM80,000 setiap sebuah rumah di bawah program pembangunan Sabah Maju Jaya.

Tahun ini sahaja katanya, kerajaan negeri telah membelanjakan RM5,840,000 juta untuk mendirikan rumah SMJ di 73 kawasan Dewan Undangan Negeri.

Selain berpeluang memiliki bantuan rumah SMJ, golongan e-Kasih di Sabah turut perpeluang memohon bantuan rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) di bawah peruntukan kerajaan Persekutuan.

Pegawai Daerah Tongod, Nelson Domil Ulok dan Pegawai Pembangunan Masyarakat, Tokyo Hashim Omar turut hadir di majlis berkenaan.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular