HomeUtamaGabung elemen desa ke dalam ruang bandar, jadikan suasana alam semula jadi...

Gabung elemen desa ke dalam ruang bandar, jadikan suasana alam semula jadi yang harmoni dan menarik – Christina

Read Time:2 Minute, 19 Second

KOTA KINABALU: Pusat beli belah di sini disaran mencontohi langkah KK Times Square menggabungkan elemen desa, alam semula jadi ke dalam persekitaran binaannya untuk menjadikan suasana ruang bandar itu kelihatan lebih menarik dan harmoni.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew menyarankan perkara itu serta mencadangkan kepada artis yang berbakat mempunyai kapasiti untuk mereka bentuk karya seni untuk memberi gambaran menarik gabungan elemen alam semula jadi yang harmoni dengan kehidupan bandar.

Christina berkata demikian selepas merasmikan acara “Market Below The Wind – Bamboo Forest Within Cityscape Installation” sempena Pesta Kaamatan (Pesta Menuai) di KK Times Square pada Sabtu.

Pemasangan seni yang luar biasa itu, “Bamboo Forest Within Cityscape” adalah usaha kerjasama oleh KK Times Square dan Upcycle Shacked, kurator pemasangan seni yang dimulakan oleh arkitek terkenal Sabah Tressie Yap.

Yap mereka bentuk dan mencipta hutan buluh, menampilkan diameter 12 kaki dan bingkai utama logam setinggi 10 kaki, dihiasi dengan kepingan buluh gantung setinggi 8 kaki yang seragam dan disokong oleh grid buluh di atas.

Sehubungan dengan itu , Christina menyeru artis KK untuk berfikir secara kreatif tentang bagaimana kita boleh menggabungkan seni, alam semula jadi dan kehidupan bandar dengan cara meningkatkan kualiti hidup kita dan memupuk hubungan yang lebih mendalam dengan alam sekitar kita.

“Tema ‘Bamboo Forest Within Cityscape’ adalah inovatif dan merangsang pemikiran, serta mencipta pengalaman visual yang benar-benar memukau.

“Terima kasih kepada KK Times Square dan Upcycle Shacked untuk karya seni luar biasa yang mengintegrasikan alam semula jadi ke dalam landskap bandar kami. Orang dapat melihat bahawa gabungan logam dan buluh dalam pemasangan seni ini melambangkan potensi keharmonian antara persekitaran binaan dan alam semula jadi,” katanya.

Christina turut berkongsi pengalaman yang menarik semasa melalui ruang pemasangan karya seni itu.

“Ketika kami berjalan melalui pemasangan ini, kami dapat merasa seronok seperti bersiar-siar melalui hutan buluh tebal, betul-betul di tengah-tengah bandar,” kongsinya.

Beliau berkata, pemasangan seni ini juga berkait rapat dengan Pesta Menuai, perayaan kebudayaan yang penting di Sabah iaitu menandakan kesyukuran atas limpah kurnia tuaian dan perayaan hubungan harmoni antara alam dan manusia.

“Buluh, sering dikaitkan dengan kekuatan, kelenturan, dan pertumbuhan, adalah bahan yang sesuai untuk melambangkan semangat Kaamatan. Pemasangan seni ini bukan sahaja memberi penghormatan kepada tradisi budaya kita malah pemilihan bahan buluh yang baik menjadikan simbol yang sangat baik untuk kemampanan,” katanya.

Christina melihat KK Times Square telah memantapkan dirinya sebagai ruang komersial yang berdaya tahan, berkembang maju sebagai hab dinamik aktiviti di Kota Kinabalu.

Sementara itu, Yap berkata beliau menganjurkan pemasangan seni itu untuk memperkenalkan “elemen kampung” (Hutan Buluh) ke kawasan lapang KK Times Square dalam usaha membawa suasana alam semula jadi ke dalam persekitaran bandar di Kota Kinabalu.

Turut hadir, Syarikat Kapasi Sdn Bhd Kevin Loh, Pengurus Hartanah KK Times Square Belinda Chong, dan Pengurus Kanan Pemasaran Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Humphrey Ginibun.

RELATED ARTICLES
Utama

Program Madani Rakyat 2024 Sayangi Sabah bermula hari ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular