HomeUtamaSabah cadang wujudkan hubungan laut antara Kudat dan Palawan

Sabah cadang wujudkan hubungan laut antara Kudat dan Palawan

Read Time:1 Minute, 25 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri mencadangkan untuk mewujudkan hubungan laut antara Kudat dan Palawan, Filipina bagi memulihkan ekonomi Kudat, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau berkata perkara itu telah dibincangkan dengan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke yang kemudiannya melawat Kudat bersama Ahli Parlimen Kudat Datuk Verdon Bahanda.

“Dengan mewujudkan perkhidmatan feri, perdagangan tukar barang di Kudat dapat dihidupkan semula,” katanya pada mesyuarat pasca kabinet Jabatan Ketua Menteri di Menara Kinabalu di sini, hari ini.

Hajiji berkata, perdagangan tukar barang akan membantu memulihkan ekonomi di Kudat.

Katanya, pembukaan pelabuhan Kudat juga mungkin menjadi tempat berlabuh bagi kapal-kapal yang belayar dari selatan Mindanao ke Labuan.

“Pada masa ini, kapal laut yang membawa barangan dari Selatan Mindanao akan terus ke Labuan. Jika kita membuka pelabuhan Kudat, kita boleh masuk ke laluan perkapalan Mindanao Selatan-Labuan,” jelasnya.

Menurut Hajiji, pelabuhan Kudat akan mempunyai semua kemudahan yang diperlukan, terutamanya pusat pemeriksaan Kastam, Imigresen, Kuarantin dan Keselamatan.

Sehubungan dengan itu, beliau juga telah membincangkan perkara itu dengan Pesuruhjaya Polis Negeri untuk melihat aspek keselamatan untuk perbincangan di Majlis Keselamatan Negeri.

Sementara itu, Hajiji berkata semua pegawai Kerajaan Negeri mesti memahami sepenuhnya maksud dasar “Sabah First”.

“Sabah First bermakna kita mesti mengutamakan kepentingan Sabah dalam semua usaha kita.

“Pelabur asing dan bukan Sabah yang ingin menubuhkan usaha niaga di sini mesti mempunyai minat tempatan Sabah yang memegang 30 peratus kepentingan dalam usaha niaga itu,” katanya.

Sementara itu, Hajiji berkata Kabinet Negeri juga telah meluluskan semakan semula Skim Pembaharuan Bandar Sembulan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu.

Beliau turut mengumumkan Sabah akan menjadi tuan rumah sambutan Hari Malaysia tahun ini pada 16 Sept.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Datuk Christina Liew akan mempengerusikan jawatankuasa penganjur bersama Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil.

RELATED ARTICLES
Utama

ECoS terus tekankan kepentingan keselamatan elektrik kalangan rakyat Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular