HomeSukanKePKAS sokong usaha KYC mempromosi pelancongan sukan pelayaran di Sabah

KePKAS sokong usaha KYC mempromosi pelancongan sukan pelayaran di Sabah

Read Time:1 Minute, 42 Second

TANJUNG ARU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar (KePKAS) akan menyokong usaha Kinabalu Yacht Club (KYC) bagi membolehkan kelab itu mempromosikan pelancongan sukan di Sabah.

Menterinya Datuk Christina Liew memberi jaminan itu ketika menyempurnakan majlis penutupan 36th KYC Harvest Festival & Sabah Fest Open Day Regatta 2024 di premis kelab itu pada Ahad.

Christina berkata, KYC memainkan peranan penting dalam mempromosikan pelancongan sukan. Pelayaran adalah sukan yang sihat sekali gus menjadi sumber pelancongan sukan di Sabah.

“Saya ucapkan selamat maju jaya kepada kelab dalam usaha mereka untuk mempromosikan sukan pelayaran sebagai tawaran pelancongan. Anda telah melengkapkan usaha kerajaan untuk merangsang pelancongan melalui aktiviti sukan,” katanya.

Christina turut memuji KYC, Persatuan Pelayaran Sabah dan guru-guru yang prihatin atas kerjasama mereka dalam menjayakan regatta itu.

Kira-kira 80 orang menyertai acara anjuran bersama KYC dan Persatuan Pelayaran Sabah.

Christina dan penganjur merakamkan gambar bersama peserta semasa majlis penutupan 36th KYC Harvest Festival & Sabah Fest Open Day Regatta 2024 di sini pada Ahad (3 Jun). – Foto ihsan KePKAS

10 pasukan menyertai acara itu termasuklah KYC, Persatuan Pelayaran Sabah, Kelab Kapal Layar Tawau, Kelab Kapal Layar Sandakan, KPV Labuan, Persatuan Kapal Layar Brunei Darussalam (BDYA), Sekolah Antarabangsa Kinabalu, Jesselton International School, Waterfly Borneo dan Borneo Paddle Monkeys.

Christina menyampaikan hadiah kepada pemenang perlumbaan Marathon tempat pertama (Int. 420) Nur Awatif Safri dan Nur Hafizahanani, kedua (Int. 420) Mohammad Shahieran dan Muhammad Aiman ​​Adam, manakala tempat ketiga (Int. 470) Chia Ching Byn dan Kelly Yin.

Sementara itu, Naib Komodor KYC Alan Koay Kah Seng turut merakamkan penghargaan penganjur kepada Menteri Pelancongan, Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Pasukan Medik Tentera Laut Malaysia dan Pasukan Penyelamatnya, Polis Marin, Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), Jabatan Hidupan Liar Sabah dan Kelab Kapal Layar Tentera Laut, Kota Kinabalu atas sumbangan mereka, dan kepada Borneo Paddle Monkeys, Waterfly Borneo dan Milo atas tajaan mereka.

Turut hadir ialah Presiden Persatuan Pelayaran Sabah Zainal Madi, Leonard Chin dari Juri Antarabangsa Malaysia, Pengetua Jesselton International School Nicholas Haes, Ketua Pegawai Perlumbaan Amran Wahap dan Penolong Ketua Pegawai Perlumbaan Omar Baki Aliakbar.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular