HomeUtamaBanjir kilat landa beberapa kawasan sekitar KK, Penampang

Banjir kilat landa beberapa kawasan sekitar KK, Penampang

Read Time:54 Second

Kota Kinabalu : Hujan berterusan di sekitar bandar raya Kota Kinabalu dan Penampang sejak tengah hari tadi  mengakibatkan berlaku banjir kilat di beberapa kawasan rendah.

Selain paras air yant meningkat dengan cepat, beberapa kejadian tanah runtuh dan pokok tumbang turut dilaporkan berlaku.

Pengguna media sosial turut berkongsi beberapa gambar dan video tentang situasi banjir di kawasan masing-masing.

Difahamkan, antara lokasi yang dikenal pasti dinaiki air adalah seperti di Sugud, Kolopis, Kasigui, Bulatan Siga, Maang dan Koimadang. 

Selain itu, lokasi lain termasuklah Pekan Manggatal, Inanam, Jalan Rugading, Kampung Rampayan turut dilaporkan dinaiki air.

Dalam pada itu, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dalam satu kenyataan  berkata, amaran ribut petir dijangka melanda sebahagian besar kawasan di Sabah sehingga jam 7 malam ini.

Kawasan itu termasuklah di bahagian Pedalaman dan Pantai Barat, selain turut meliputi Sandakan, Tongod, Beluran serta Kudat di utara dan pantai timur Sabah.

Amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk setiap keluaran.

MetMalaysia turut meminta pengguna jalan raya agar sentiasa berhati-hati dan merancang perjalanan dengan sebaiknya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

JANS aktifkan muka sauk di Madsiang, atasi gangguan bekalan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular