HomeUtamaJANS aktifkan muka sauk di Madsiang, atasi gangguan bekalan

JANS aktifkan muka sauk di Madsiang, atasi gangguan bekalan

Read Time:1 Minute, 9 Second

Kota Kinabalu : Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) mengambil inisiatif untuk mengaktifkan muka sauk di Kampung Madsiang, Penampang sebagai saluran alternatif menyedut air mentah untuk diproses di Loji Rawatan Air (LRA) Kasigui.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Ir Shahelmey Yahya, berkata langkah itu adalah bagi memulihkan bekalan air dari LRA Kasigui yang ketika ini tidak dapat beroperasi berikutan muka sauknya ditenggelami banjir.

“Akibat daripada kejadian bencana banjir yang berlaku pada 30 Jun lalu, semua LRA di kawasan Kota Kinabalu dan sekitarnya berfungsi seperti biasa kecuali LRA Kasigui.  

“Kerja-kerja penyelenggaraan air di LRA Kasigui kini sedang dijalankan. Namun keadaan paras air sungai yang agak tinggi buat masa ini menjadi kekangan terhadap proses kerja-kerja penyelenggaraan yang dilakukan akibat daripada bencana banjir ini.  

“Bagi mengelakkan gangguan air berlaku dikawasan terjejas, pihak JANS bersama Jetama Sdn. Bhd. mengambil inisiatif untuk mengaktifkan muka sauk Madsiang dan mengepam air mentah dari muka sauk tersebut untuk dirawat di LRA Kasigui sebelum diagihkan kepada pengguna,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Dalam pada itu, Shahelmey yang juga Menteri Kerja Raya berkara, pihak JANS akan sentiasa memantau loji-loji rawatan air yang ada terutamanya di musim bencana banjir.

Katanya, ini adalah bagi memastikan air yang dikeluarkan adalah bersih dan selamat untuk digunakan.  

“Orang ramai dinasihatkan untuk sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga serta peka terhadap perubahan cuaca yang tidak menentu,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

LKAN – 36 projek BALB di Sabah,Sarawak masih dalam perancangan walau...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular