HomeUtamaPasukan Pemanah Junior KK juara Kejohanan Memanah MSS Sabah 2024

Pasukan Pemanah Junior KK juara Kejohanan Memanah MSS Sabah 2024

Read Time:2 Minute, 16 Second

KOTA KINABALU: Pasukan Pemanah Junior Daerah Kota Kinabalu yang terdiri daripada 18 lelaki dan 15 perempuan sekali lagi merangkul Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah Sekolah (MSS) Sabah 2024 untuk tahun ketiga berturut-turut dengan kutipan 24 pingat emas, 12 perak dan 11 gangsa.

Kejohanan Memanah MSS Sabah 2024 berlangsung selama enam hari bermula 21 Jun hingga 26 Jun lalu di
Padang Institut Latihan Perindustrian (ILP), Sepanggar.

Tahun ini menandakan kemunculan “golden boy” baharu, Aedan Chaw Zheng Zhe, mengikut jejak langkah Evan Rich Chong Qi Wei yang kini berlatih di bawah ‘Program Pelapis’ bersama Pasukan Memanah Kebangsaan Malaysia di Nilai.

Persembahan cemerlang itu berjaya merangkul lapan pingat emas dalam semua acara yang disertai dalam kategori lelaki bawah 15 tahun (U15).

Ewyn Rich Chong Qi Yan (adik kepada Evan Rich Chong) dan Xavier Wong Yung Han bersama-sama akan membentuk barisan hadapan pemanah lelaki KK seterusnya untuk mempertahankan kejuaraan negeri.

Pemanah SUKMA dan pemenang pingat MSSM, Quik Chern Xin turut menyumbang lima pingat emas bagi kategori lelaki bawah 18 tahun (U18).

Baki 11 pingat emas adalah daripada Mohd Izz Syahmi Mohd Amsyari, Dylia Batrisyia Darwin, Zoey Lee Jia Yin, Thomi Raphael Calvin, Quik Chern Ee, Ethan Lim Zi Hong, Celeste Chiew En Yi, Siti Saudah Rithzal dan Mohd As Siddiq Sharudi.

Manakala penyumbang pingat lain ialah Roslee Muhammad Zidane Farha, Faith Fedora Shiu Xiao Min, Ava Zhao Yu Su, Megan Lim Kah, Intan Nur Adilah Hamjah, Scarlett Chin Xin Er, Xandria Wong Yung Xin, Eowyn Rich Chong LI Qi, Chow Yi Min, Mohammad Rizqee Aisykurnia Ali, Deborah Unang Weslley, Nicole Liew Shing Thong dan Muhammad Ayman Zaid Azmi.

Sementara itu, disebabkan acara memanah yang terlalu padat, Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu hanya berjaya menurunkan empat pemanah remaja lelaki untuk menyertai kejohanan memanah Zon Borneo.

Kejohanan tersebut berlangsung selama empat hari bermula pada 27 Jun hingga 30 Jun 2024 di Padang ILP, Sepanggar.

Dalam acara itu, pemanah junior iaitu Muhd ​​Khaifaritz Muhd ​​Khair, Davian Jayden Chin, Varshal Shaji Sugathan dan Alson Yeap Zheng Man, memenangi pingat emas dalam Acara Berpasukan Recurve Boy U15 manakala pemanah junior dari Daerah Lahad Datu meraih pingat perak.

Presiden Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu Datuk Ram Singh meluahkan rasa gembira dengan keputusan yang cemerlang itu.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Bala Chandran dari All Saints Secondary School Likas yang telah mengurus pasukan dengan bantuan Setiausaha PMDKK Shiu Vay Leung, Jurulatih Kenneth Chow, Jurulatih Sylvester Fernandez, Jurulatih Elaine Van, guru-guru serta ibu bapa atas komitmen dan usaha gigih dalam menguruskan sukan memanah bagi Daerah Kota Kinabalu dan Negeri Sabah.

“Kita mesti kekal berhubung dan fokus ke arah pembangunan memanah kepada anak-anak muda kita kerana mereka adalah potensi kita untuk meraih pingat emas,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

RELATED ARTICLES
Utama

UWSS di LRA Kasigui dijangka siap April 2025, bantu atasi masalah...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular