HomeUtamaUmat Islam dipelawa hadir meriahkan sambutan Ma'al Hijrah peringkat negeri Ahad ini

Umat Islam dipelawa hadir meriahkan sambutan Ma’al Hijrah peringkat negeri Ahad ini

Read Time:1 Minute, 21 Second

Kota Kinabalu: Umat Islam dipelawa hadir bagi mengimarahkan Majlis Perhimpunan dan Sambutan Ma’al Hijrah Peringkat Negeri Sabah 1446H/2024 yang akan diadakan di Dewan Masyarakat Papar, Ahad ini.

Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Jumain Abdul Ghani berkata pelbagai program lain telah disusun sempena sambutan tahun baharu Islam itu.

Katanya, antara program yang akan dilaksanakan termasuklah Majlis Bacaan Doa Akhir Tahun 1445H dan Awal Tahun Baharu Hijrah 1446H di Masjid Negeri Sabtu ini disusuli dengan ceramah yang akan disampaikan oleh Mufti Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Bungsu @ Aziz Jaafar.

“Manakala, di peringkat sambutan pada hari Ahad, ceramah akan disampaikan oleh Timbalan Mufti Negeri Pahang, Datuk Badli Shah.

“Pada sambutan di Papar nanti, beberapa anugerah akan disampaikan antaranya Tokoh Ma’al Hijrah, Anugerah Khalid Ibn al-Walid, Anugerah Abdul Rahman Auf dan dua anugerah khas iaitu anugerah Pengurusan Cemerlang Ar-raudah (Taman Perkuburan Islam) dan Anugerah Pengurusan Cemerlang Surau Agensi.

“Selain itu, Isteri Yang di-Pertua Negeri, Toh Puan Norlidah R.M Jasni juga akan ke Hospital Papar dalam Program Ziarah Hospital Kelahiran Bayi Hijrah dan program ini merupakan acara yang diadakan setiap tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas sesi kunjungan hormat terhadap yang di-Pertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin di Istana Seri Kinabalu, di sini semalam.

Jumain yang juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Pelaksana Sambutan memaklumkan dianggarkan sekitar 4,000 umat Islam akan hadir memeriahkan sambutan berkenaan.

Hadir sama, Yang Dipertua Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS), Datuk Seri Yahya Hussin, Ketua Pegawai Eksekutif MUIS, Ramlan Awang Ali dan Timbalan Pengarah Hal Ehwal Islam JHEAINS, Ag. Juri Ag. Tahir.

RELATED ARTICLES
Utama

UWSS di LRA Kasigui dijangka siap April 2025, bantu atasi masalah...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular