HomeEkonomiKerajaan Sabah sokong usaha SDBank pulihkan NPL

Kerajaan Sabah sokong usaha SDBank pulihkan NPL

Read Time:2 Minute, 48 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah menyokong sepenuhnya usaha Bank Pembangunan Sabah (SDBank) untuk memulihkan RM5 bilion pinjaman tidak berbayar (NPL), kata Datuk Seri Masidi Manjun.

Menteri Kewangan negeri itu berkata berkata NPL itu “terjamin dan boleh dipulihkan” selepas pengurusan baharu mengambil alih bank milik kerajaan negeri di mana pengurusan terdahulu dituduh menutup NPL dengan “perakaunan kreatif”.

Beliau menjelaskan bahawa NPL bernilai RM5 bilion itu bukan kerugian dan boleh dipulihkan kerana pinjaman tersebut kebanyakannya dijamin terhadap aset berasaskan tanah yang kini sedang dalam tindakan pemulihan aktif.

“Pencapaian telah direkodkan sejak lembaga dan pengurusan baharu mengambil alih pada separuh kedua 2023.

“Pendedahan pinjaman GLC dikurangkan daripada RM2.2 bilion pada Julai 2023 kepada RM0.7 bilion pada masa ini, dan obligasi bon daripada RM5 bilion kepada RM3.9 bilion,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah yang baru selesai semalam, Masidi berkata terdapat kemerosotan pengurusan di bank milik kerajaan itu yang membawa kepada RM5 bilion dalam NPL yang dicatatkan dari 2013 hingga 2018 dan ia dijangka mencatatkan kerugian yang tidak pernah berlaku sebelum ini untuk 2023 dan 2024.

Bank itu sebelum ini mencatatkan purata keuntungan RM500 juta sejak enam tahun lepas.

“Saya ingin menegaskan semula sokongan negeri untuk SDBank pada masa yang memerlukan, terutamanya mengenai komitmen kami untuk memastikan bahawa obligasi bon dan pembayaran balik disimpan secara menyeluruh.

“Bank itu mencerminkan kedudukan kewangan negeri dan mempunyai peranan penting dalam pembangunan Sabah,” kata Masidi, sambil menambah bahawa bank itu telah meletakkan amalan terbaik dan piawaian perakaunan sejak pengurusan baharu mengambil alih.

Masidi berkata SDBank sentiasa memenuhi obligasi pembayaran balik bonnya pada masa lalu dan bank itu mempunyai modal yang mencukupi untuk memenuhi obligasi pembayaran balik bon yang akan datang.

“Saya difahamkan bahawa bank itu, selepas pengumuman, terlibat secara proaktif dengan pelabur utama, pendeposit dan pemegang kepentingan lain.

“Maklum balas umum ialah terdapat persefahaman dan sokongan penuh dan mereka yakin dengan sokongan padu negeri terhadap pelan transformasi bank itu.

“Kementerian Kewangan Sabah juga telah mengeluarkan surat kepada GLC lain untuk meletakkan lebihan tunai sebagai simpanan tetap dengan SDBank,” katanya.

Masidi berkata bahawa mereka juga meletakkan SDBank sebagai pemberi pinjaman utama untuk menyediakan kandungan tempatan dalam membiayai projek pelaburan besar yang datang ke Sabah.

“Satu lagi sokongan kewangan penting ialah penukaran deposit negeri sebanyak RM660 juta kepada Saham Keutamaan Boleh Tebus dalam tempoh beberapa tahun akan datang untuk mengukuhkan permodalan bank,” katanya.

Masidi meyakinkan orang ramai bahawa lembaga pengarah baharu itu berada dalam kedudukan yang kukuh untuk mengatasi isu warisan negatif.

Pasukan baharu itu telah melaksanakan tadbir urus yang ketat dan melaporkan dakwaan salah laku kepada SPRM dengan sasaran untuk mendapatkan semula NPL dengan sasaran agresif RM1bil setahun untuk tiga tahun akan datang.

Beliau berkata bank itu menjangkakan untuk keluar dari Semenanjung Malaysia di mana 75% daripada pinjaman yang diberikan oleh bank kepada syarikat bertukar menjadi NPL.

“Bank itu kini berpandukan teguh mandat daripada kerajaan negeri untuk meneruskan projek pembangunan yang bermakna dari segi ekonomi dan sosial serta bertanggungjawab terhadap alam sekitar di Sabah dan Sabah sahaja,” ujarnya.

Beliau berkata permohonan pinjaman bernilai RM1.5 bilion yang tidak termasuk dalam mandat ini atau tidak memenuhi ujian kredit ketat baharu SDBank telah ditolak, sambil menambah bahawa SDBank meluluskan RM616 juta pinjaman dalam bidang tumpuan air, tenaga dan infrastruktur.

Pada persidangan itu, Masidi berkata pengurusan sebelum ini mencatatkan keuntungan sejak enam tahun lalu sedangkan ia sebenarnya mengeluarkan pinjaman baharu untuk menutup NPL.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular