HomeUtamaPelan Tindakan Bakau, memulihara hutan bakau Sabah

Pelan Tindakan Bakau, memulihara hutan bakau Sabah

Read Time:1 Minute, 11 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri akan melancarkan Pelan Tindakan Bakau Sabah sebagai langkah ke hadapan untuk mentransformasi pengurusan dan pemuliharaan hutan bakau di Sabah, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau berkata pelan tindakan itu penting dan penting sejak 60 peratus atau 378,195 hektar hutan bakau negara berada di Sabah.

“Sabah mempunyai hutan bakau terbesar di Malaysia jadi adalah penting kita mempunyai pelan tindakan yang akan menjadi panduan pengurusan dan pemuliharaan bakau,” katanya.

” Ia juga selaras dengan inisiatif Karbon Biru, program global yang diselaraskan untuk memberi tumpuan kepada pemuliharaan ekosistem tepi laut untuk iklim, biodiversiti dan kemakmuran rakyat,” katanya.

Ketua Menteri berkata Kabinet Negeri telah mengesahkan Pelan Tindakan Bakau Sabah semasa mesyuarat mingguannya hari ini, dan ia akan dilancarkan tidak lama lagi.

Bercakap pada mesyuarat pasca kabinet Jabatan Ketua Menteri, Hajiji berkata Kabinet juga dimaklumkan bahawa Memorandum Persefahaman (MoU) dan Non-Disclosure Agreement (NDA) telah telah ditandatangani antara Pusat Biodiversiti Sabah dan Yayasan Petronas untuk projek Pemetaan Rumpai Laut dan inisiatif komuniti.

Projek Pemetaan Rumpai Laut dan inisiatif komuniti akan dijalankan selama lima tahun, katanya sambil menambah kerjasama itu dijangka menyediakan peta pengedaran rumpai laut yang lengkap di Sabah digunakan sebagai rujukan untuk pemuliharaan, perlindungan dan pembangunan mampan ekosistem rumpai laut.

Pada masa yang sama, inisiatif komuniti anjuran Kerajaan Negeri melalui Pusat Biodiversiti Sabah dan Yayasan Petronas akan melibatkan komuniti yang hidup dalam ekosistem marin dan rumpai laut kawasan dalam usaha pemuliharaan dan kesedaran.

RELATED ARTICLES
Utama

‘The Kopitiam’ jadi tema pada Pameran MATTA tahun ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular