HomeIsu tempatanPenyelam skuba kutip 100kg sampah di Pulau Mari Mari

Penyelam skuba kutip 100kg sampah di Pulau Mari Mari

Read Time:56 Second

KOTA KINABALU: Seramai 28 ahli dari Kelab Skuba Sabah berjaya mengumpulkan 100 kilogram sampah dari Pulau Mari Mari Sepanggar baru-baru ini.

Aktiviti dilakukan kelab itu sebagai meneruskan komitmennya terhadap usaha pemuliharaan alam sekitar.

Program sepanjang hari pada hari Ahad melihat ahli kelab bukan sahaja mendedikasikan masa mereka tetapi juga menanggung kos mereka sendiri untuk pembersihan dasar laut.

Para penyelam menemui pelbagai jenis bahan sisa, menekankan keperluan untuk usaha pemuliharaan yang berterusan.

Sementara itu, Presiden kelab, Sim Fui, berkata lautan kini dibanjiri sampah.

“Dengan membersihkannya sekarang, kita dapat melindungi lokasi menyelam kita untuk generasi akan datang,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, pembersihan ini juga berfungsi sebagai peringatan kepada ahli untuk lebih peka terhadap penggunaan harian dan pengurusan sisa mereka.

Sim turut mengucapkan terima kasih kepada Lions Club Fundraising Bazaar 1.0 atas sumbangan RM6,000 mereka, yang sebahagiannya membiayai aktiviti ini.

Beliau berkata usaha pemuliharaan memang mahal dan berharap untuk kerjasama strategik dengan lebih banyak pihak berkepentingan bagi menangani pencemaran marin.

Sejak penubuhannya pada tahun 2022, kelab ini telah bekerjasama dengan badan bukan kerajaan dan agensi kerajaan dalam pembersihan, penanaman karang, dan program kesedaran.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Orang ramai dipelawa hadir meriahkan program ‘Sabah Kekal Bersih’ esok

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular