HomeUtamaUTP anjur ESTCON2024 ke-8 di SICC 10 & 11 Sept ini

UTP anjur ESTCON2024 ke-8 di SICC 10 & 11 Sept ini

Read Time:2 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) akan menganjurkan Kongres Kejuruteraan, Sains dan Teknologi Dunia (ESTCON) 2024 ke-8, yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di Kota Kinabalu pada 10 dan 11 September ini.

Kongres tersebut dijangka akan dirasmikan oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor.

Di bawah tema “Future Positioning through Sustainable Energy, Digitalisation, and Smart Community,” ESTCON2024 menyelami lebih mendalam tentang kemajuan terkini dalam peralihan tenaga, teknologi digital dan pembangunan bandar pintar , semuanya dengan tumpuan untuk mencapai masa depan yang mampan.

Kongres itu akan menghimpunkan 1,000 penyelidik, penggubal dasar dan pemimpin industri dari seluruh dunia untuk meneroka penyelesaian dan memupuk kerjasama dalam cabaran alam sekitar yang kritikal.

ESTCON2024 akan menampilkan lima persidangan tertumpu yang menawarkan penerokaan mendalam tentang bidang kemampanan utama, iaitu Persidangan Antarabangsa mengenai Teknologi Dekarbonisasi ( ICDT), Persidangan Antarabangsa mengenai E-Mobiliti (ICEM), Persidangan Antarabangsa mengenai Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ICESG), Persidangan Antarabangsa mengenai Bandar Pintar (ICSC), dan Persidangan Antarabangsa Teknologi Bawah Permukaan (ICSsT).

Program yang pelbagai ini menyediakan peserta dengan peluang untuk melibatkan diri dengan profesional industri, menyelidiki arah aliran dan pandangan tentang peralihan tenaga, kemampanan, pendigitalan dan banyak lagi.

Lebih 500 kertas penyelidikan akan dibentangkan, memupuk pertukaran pengetahuan dan kerjasama dalam kalangan pakar industri dan ahli akademik.

Timbalan Naib Canselor Akademik UTP dan Pengerusi Bersama Jawatankuasa Penganjur ESTCON2024 Profesor Ir Dr Hilmi Mukhtar berkata ini adalah platform untuk peserta menjalin rangkaian dan bekerjasama, bertukar idea dan penemuan penyelidikan, serta membincangkan topik dan isu kritikal yang dihadapi dunia kita hari ini.

“Kami amat berharap masyarakat tempatan di Sabah, termasuk pelajar dan syarikat-syarikat mengambil peluang daripada ESTCON2024 yang diadakan di negeri ini.

“Ini memberikan peluang unik kepada rakyat Sabah untuk melibatkan diri dengan pemimpin pemikiran global dan meneroka kemajuan kemampanan termaju,” ujarnya.

Kongres ini menawarkan barisan penceramah bertaraf dunia, menampilkan pakar merentasi akademik, sains dan industri.

Naib Presiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia PETRONAS Datuk Ir Bacho Pilong akan menyampaikan ucaptama mengenai “Menavigasi Sempadan Digital untuk Peralihan Tenaga Mampan ke Sifar Karbon Bersih menjelang 2050.”

Manakala Pengarah Kemampanan Kumpulan Bursa Malaysia Dr Ahmad Hezri Adnan juga akan menyampaikan ucaptama bertajuk “Ke Arah Masa Depan Lebih Hijau: Integrasi ESG dalam Amalan Pelaburan dan Perniagaan.”

Penceramah terkenal lain termasuk Profesor Dr Michael Celia, pihak berkuasa terkemuka mengenai perubahan iklim, dan Dr Jennifer Holmgren, Ketua Pegawai Eksekutif LanzaTech, perintis dalam teknologi hijau.

Dengan bayaran RM600, perwakilan bukan pembentang mendapat akses kepada semua tawaran ESTCON2024, termasuk pembentangan ucaptama, sesi selari, forum dan pameran tentang kemajuan terkini dalam kemampanan.

Sehubungan dengan itu, menurut Hilmi lagi, ESTCON2024 adalah relevan kepada semua orang dalam organisasi.

“Kami percaya penyertaan di kongres ini akan memberi manfaat kepada semua peserta di peringkat tempatan dan global, baik dari segi pembelajaran dan potensi rangkaian,” katanya.

Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ESTCON 2024 atau mendaftar sebagai delegasi bukan pembentang boleh melayari: https://estcon.utp.edu.my/

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular