HomeUtamaProjek rintis penanaman padi seluas 100 hektar dilancar di Kota Marudu

Projek rintis penanaman padi seluas 100 hektar dilancar di Kota Marudu

Read Time:1 Minute, 47 Second

KOTA MARUDU: Kerajaan Negeri melalui Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) Kumpulan Sawit Kinabalu dan Jabatan Pertanian, telah memulakan projek perintis padi seluas 100 hektar di Kampung Ongkilan di sini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, projek perintis akan membantu Kerajaan Negeri meningkatkan tahap sara diri (SSL) Sabah kepada 60 peratus menjelang 2030.

“Keselamatan makanan adalah kebimbangan global utama, dan Sabah tidak dikecualikan. Penduduk Sabah memerlukan sekurang-kurangnya 400,000 tan beras setahun, manakala pengeluaran beras domestik hanya mampu membekalkan 20 peratus daripada penggunaan negeri. ” katanya pada majlis pelancaran projek perintis itu hari ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor (tengah) sedang diberi taklimat mengenai projek perintis variasi padi TR8 oleh Pengarah Urusan/CEO Kumpulan Sawit Kinabalu Victor Ationg (kiri).

Sawit Kinabalu menggunakan semua sumber yang ada dan aplikasi teknologi canggih, termasuk dron, dalam operasi dan penyelenggaraan penanaman padinya, serta pam air dan sistem pengairan yang lebih sistematik untuk projek bernilai RM5 juta itu.

Hajiji berkata daerah itu mempunyai kira-kira 2,600 hektar sawah padi terbiar atau terbiar.

“Oleh itu, tindakan mesti diambil untuk memastikan sawah yang terbiar ini dapat dihidupkan semula. Saya mahu lebih banyak GLC di Sabah mencontohi usaha Sawit Kinabalu,” katanya.

Ketua Menteri juga mahu tanah yang tidak digunakan milik GLC dibangunkan untuk pertanian khususnya padi yang boleh dilakukan dengan bantuan daripada Kementerian Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Negeri Sabah.

“Inisiatif Sawit Kinabalu adalah selaras dengan aspirasi Kerajaan untuk membangunkan produktiviti padi dan beras negeri.

“Saya menaruh harapan tinggi projek penanaman padi Sawit Kinabalu akan diperluaskan untuk mencapai tahap ekonomi skala, dan untuk meningkatkan keuntungan Kumpulan, ” katanya.

Ketua Menteri berkata, Kerajaan Negeri sentiasa menyokong inisiatif yang membawa pembangunan ekonomi yang pesat, mampan dan meningkatkan kualiti hidup masyarakat di seluruh Sabah.

Beliau gembira mengambil maklum bahawa dalam usaha membangunkan Kota Marudu, Sawit Kinabalu, selain daripada mengendalikan ladang dan kilang kelapa sawit, juga memainkan peranan penting dalam sektor lain, seperti projek pembiakan ikan barramundi (Siakap) di Langkon, yang akan merangsang lagi industri makanan di daerah ini.

“Saya menggesa semua jabatan kerajaan dan agensi berkaitan untuk sentiasa mengambil tindakan proaktif dalam memperkasakan sektor pertumbuhan ekonomi utama negeri seperti yang termaktub dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Tiada murid SK Likas terlibat dengan kebocoran gas disyaki Ammonia

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular