HomeUtamaKonvoi KMJG Sabah naik Injin Puput ke Kampung Pangi

Konvoi KMJG Sabah naik Injin Puput ke Kampung Pangi

Read Time:2 Minute, 5 Second

Tenom:   Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang (KMJG) Sabah mencipta sejarah buat kali pertama apabila peserta rombongan menaiki Injin Puput dari Pekan Tenom ke Pangi.

Penjelajahan hari keenam KMJG Sabah itu bermula dari Stesen Keretapi Tenom dengan dua perjalanan masing-masing pada jam 7.30 pagi dan 8.30 pagi sebelum kembali semula ke Pekan Tenom kira-kira jam 12.30 tengah hari.

Selain menjayakan program KMJG Sabah 2024, turut diadakan di Pangi adalah Khidmat Masyarakat yang berlangsung di Sekolah Kebangsaan (SK) Pangi.

Pegawai Daerah, Mas Syazwan Masood berkata program dengan kerjasama Jabatan Penerangan Sabah dan Pejabat Daerah itu dirangka bagi mempromosi Tenom khususnya Kampung Pangi sebagai destinasi yang berpotensi besar dalam sektor pelancongan.

 “Pada hari ini, kita akan ke Pangi iaitu salah satu kampung di Tenom yang tidak boleh diakses dari dunia luar kecuali menggunakan pengangkutan keretapi.

 “Di Pangi, kita akan mengadakan Program KMJG di SK Pangi yang akan dirasmikan oleh Ahli Parlimen Tenom, Riduan Rubin. Jarak ke Pangi menggunakan keretapi lebih kurang 10km dengan menggunakan keretapi mengambil masa 10 minit untuk sampai ke sana.

“Selain acara di sekolah, kita bersama-sama dengan Pengarah Penerangan Sabah, Puan Jainisah Mohd Noor akan mengedarkan Jalur Gemilang dan Bendera Sabah kepada penduduk di Kg Pangi,” katanya.

Mas Syazwan berkata, aktiviti ekonomi di Pangi kebanyakannya adalah pertanian selain pengeluaran getah berskala besar serta beberapa produk buah-buahan. 

Katanya, pihaknya kini sedang berusaha untuk mengembangkan sosioekonomi penduduk Kg Pangi sekaligus menjadikannya sebagai destinasi pelancongan di Sabah.

 “Baru-baru ini kita ada berkunjung ke Kg Pangi untuk melihat bagaimana untuk kita mengembangkan ekonomi di sana di mana kita dengan Jabatan Keretapi Negeri Sabah merancang beberapa program pelancongan, setelah Covid-19 kita ingin mengembalikan Pangi sebagai salah satu destinasi pelancongan menarik.

 “Pada ketika ini, memang ramai pengunjung daripada luar Sabah dan yang datang ke Tenom untuk mencuba water rafting kerana di sana kita ada Sungai Padas yang menjanjikan pengalaman yang menarik,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Menurutnya, jumlah penduduk di daerah berkenaan kini dianggarkan seramai 52,000 orang termasuk di Daerah Kecil Kemabong yang terdiri daripada suku kaum Murut merangkumi 65 peratus diikuti dengan suku kaum Dusun dan lain-lain.

Tambahnya, lebih 70 peratus aktiviti ekonomi di Tenom melibatkan pertanian, pelancongan dan perindustrian.

Terdahulu, Injin Puput amat sinonim dengan masyarakat Sabah khususnya di daerah yang mempunyai rangkaian landasan keretapi sejak  zaman British North Borneo Chartered Company.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular