HomeUtamaSabah tidak lupa pengorbanan wira Perang Dunia II di Sandakan - Hajiji

Sabah tidak lupa pengorbanan wira Perang Dunia II di Sandakan – Hajiji

Read Time:1 Minute, 46 Second

SANDAKAN: Keberanian dan pengorbanan lebih 2,000 tentera bersekutu Australia dan British, termasuk ramai orang awam yang terkorban di Kem Tahanan Perang Sandakan, tidak akan dilupakan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Tidak jauh dari tempat ini, pada pertengahan 1942 ramai askar dipindahkan dari kem tahanan. Mereka yang dipilih adalah mereka yang cergas untuk memindahkan barangan dengan berjalan kaki, jauh ke dalam hutan Borneo sehingga ke Ranau sejauh lebih 260 kilometer. Dengan bekalan sehingga 25 kilogram setiap satu, mereka berjalan dalam keadaan hujan dan cuaca lembap, dan dalam perjalanan yang berbahaya itu, ramai yang meninggal dunia akibat penyakit. Daripada 1,066, hanya enam yang terselamat untuk menceritakan kisah ini.

“Saya berasa rendah hati kerana setiap tahun, ramai di antara anda (ahli keluarga mangsa yang terkorban) hadir ke majlis yang penuh penghormatan ini untuk menghormati dan mengingati lebih 2,000 askar bersekutu Australia dan British yang berani, termasuk ramai orang awam yang terkorban dalam Kem Perang Sandakan,” katanya pada Hari Peringatan Sandakan di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai.

“Seperti yang kita ingat kepada Tawanan Perang, kita juga mengingati orang awam tempatan yang mengambil risiko dan kehilangan nyawa dalam membantu askar bersekutu ini. Marilah kita menghormati mereka dan individu lain sebagai wira,” katanya.

Memandangkan tahun ini menandakan ulang tahun ke-79 tamatnya Perang Dunia II, Hajiji berkata kehilangan orang yang tersayang akan terus diingati oleh ahli keluarga.

“Pagi ini adalah masa yang sesuai untuk kita merenung kembali pengorbanan mereka. Hasrat kita untuk keamanan mesti lebih kuat dan perang tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

Kepada keluarga dan saudara mara yang terkorban, Hajiji berkata Sabah akan menjadi tempat ingatan mereka.

“Mengadakan tarikh ini sebagai memperingati telah memupuk resonansi antara Australia, Britain, dan Sabah khususnya Sandakan akan sentiasa mengalu-alukan anda dan keluarga anda,” katanya.

Beliau memuji Majlis Perbandaran Sandakan, Lembaga Pelancongan Sabah, dan Jawatankuasa Penganjur atas dedikasi berterusan mereka untuk menghormati wira-wira yang terkorban ini dan mengekalkan kisah mereka.

“Terima kasih khas kepada Office of Australian War Graves serta Suruhanjaya Tinggi Australia dan British Malaysia atas sokongan berterusan dalam mengadakan hari peringatan ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Pesta Tanglung, Hari Malaysia platform penting semarak semangat cinta negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular