HomeUtamaKeperluan badan pentadbir sokong penternak sarang burung walit di Sabah - Karim

Keperluan badan pentadbir sokong penternak sarang burung walit di Sabah – Karim

Read Time:3 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Penternakan burung walit khususnya untuk menghasilkan sarang burung yang boleh dimakan menjadi industri yang semakin ketara di Sabah sekali gus menyumbang kepada ekonomi tempatan dan pasaran global, kata Pengerusi Kinabalu Borneo Bird Nest (KBBN) Sdn Bhd yang baharu Datuk Karim Bujang.

Beliau berkata, bagaimanapun, industri yang sedang berkembang ini menghadapi cabaran jika tidak ditangani dan boleh menghalang kemampanan serta keuntungan jangka panjangnya.

“Oleh itu, terdapat keperluan mendesak untuk menubuhkan sebuah badan pentadbir yang khusus untuk membantu industri sarang burung walit di Sabah,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Karim juga menegaskan KBBN akan memainkan peranan penting dalam memartabatkan Industri Burung Walit dan memastikan penternak menerima harga berpatutan untuk produk mereka dan dilindungi daripada eksploitasi oleh orang tengah.

“Penubuhan KBBN sebagai badan induk bukan sekadar keperluan tetapi langkah strategik untuk menjaga masa depan industri,” kata Karim yang juga Presiden Persatuan Industri Sarang Burung dan Rumah Burung Walit Sabah (SWIFIN).

Beliau berkata, memandangkan permintaan global terhadap sarang burung yang boleh dimakan terus meningkat, kini tiba masanya untuk mengambil tindakan bagi memastikan penternak walit Sabah dapat memanfaatkan sepenuhnya pasaran yang menguntungkan ini,” katanya sambil menambah bahawa salah satu tanggungjawab utama KBBN adalah untuk mengawal selia dan menstabilkan harga sarang burung walit.

Menurut Karim, pasaran semasa untuk sarang burung walit sangat tidak menentu, dengan harga turun naik berdasarkan pelbagai faktor seperti kualiti, permintaan, dan akhirnya disebabkan oleh pengaruh orang tengah.

“Penternak, terutamanya di kawasan luar bandar, sering kekurangan pengetahuan pasaran dan kuasa rundingan untuk mendapatkan harga berpatutan bagi produk mereka.

“Oleh itu, sebuah badan pentadbir boleh mewujudkan garis panduan harga berdasarkan arah aliran pasaran, penilaian kualiti, dan penanda aras antarabangsa, memastikan penternak diberi pampasan yang adil atas usaha mereka dan dilindungi daripada eksploitasi oleh orang tengah,” jelasnya.

Karim turut mendedahkan bahawa orang tengah sering memainkan peranan dominan dalam perdagangan sarang burung walit, kadangkala mengambil kesempatan daripada penternak yang tidak mahir dalam dinamik pasaran.

“Pengantara ini boleh menurunkan harga, menyebabkan penternak menerima jauh lebih rendah daripada nilai pasaran sarang mereka. Kini, harga Sarang Burung yang Dapat Dimakan Mentah Tidak Dibersihkan (RUC-EBN) turun daripada Rm3,500/kilogram (kg) awal tahun ini (2024) hingga dalam lingkungan RM1,500/kg — RM2,000/kg kerana ia dipengaruhi oleh orang tengah.

“KBBN, sebagai badan induk boleh campur tangan dengan menawarkan sokongan pemasaran langsung, memudahkan akses kepada kedua-dua pasaran tempatan dan antarabangsa, menyediakan pendidikan tentang amalan perdagangan yang adil dan menjadi penyokong lantang untuk penternak burung walit. Ini akan memberi kuasa kepada penternak untuk menjual produk mereka pada harga yang lebih kompetitif “katanya.

Beliau juga berkata, dalam pemasaran yang tidak menentu sekarang, penternak burung walit di Sabah harus meningkatkan nilai RUC-EBN dengan melambatkan transaksi RUC-EBN di pasaran, di mana bekalan RUC-EBN lebih rendah daripada permintaan seterusnya meningkatkan nilai RUC-EBN pada tahap signifikan.

Menurut Karim, satu lagi fungsi penting KBBN adalah untuk mewujudkan dan menguatkuasakan piawaian kawalan kualiti kerana pasaran global untuk sarang burung walit sangat arif, dengan pembeli selalunya sanggup membayar premium untuk produk tulen berkualiti tinggi.

“Dengan menyediakan pensijilan dan memastikan semua sarang memenuhi piawaian kualiti yang ketat, KBBN, sebagai badan induk boleh meningkatkan reputasi sarang burung walit Sabah, menjadikannya lebih menarik kepada pembeli antarabangsa. Ini boleh menyebabkan harga yang lebih tinggi dan permintaan yang lebih tinggi,” katanya.

Karim turut menekan mengenai pendidikan, ia adalah kunci kepada kejayaan mana-mana industri pertanian atau penternakan oleh itu KBBN boleh menawarkan program latihan untuk penternak burung walit, meliputi topik seperti amalan terbaik dalam penuaian sarang, kaedah penternakan mampan, dan teknologi terkini dalam penternakan burung walit.

Selain itu, menyediakan sumber seperti akses kepada pembiayaan, sokongan teknologi dan maklumat pasaran akan membantu penternak mengoptimumkan operasi mereka dan meningkatkan keuntungan mereka.

“Justeru itu, sebuah badan pentadbir akan bertindak sebagai peguam bela untuk penternak burung walit di peringkat kerajaan, mendesak dasar yang menyokong pertumbuhan dan kemampanan industri.

“Ini boleh termasuk melobi untuk subsidi, insentif cukai, dan pembiayaan penyelidikan dan pembangunan untuk menambah baik amalan penternakan dan meningkatkan hasil ,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular