HomeUtamaTun Juhar terima kunjungan hormat Ketua Hakim Negara

Tun Juhar terima kunjungan hormat Ketua Hakim Negara

Read Time:51 Second

Kota Kinabalu : Yang di-Pertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin menerima kunjungan hormat daripada Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat di Istana Seri Kinabalu, di sini.

Kunjungan berkenaan merupakan kunjungan hormat pertama Tengku Maimun terhadap Tun Juhar selepas dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada 2 Mei 2019.

Tengku Maimun ketika ditemui media berkata, tujuan kunjungan adalah untuk mempersembah maklum calon-calon Pesuruhjaya Kehakiman yang berasal dari Sabah dan Sarawak.

Katanya, proses berkenaan merupakan salah satu mekanisme secara pentadbiran bagi pelantikan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi di Sabah dan Sarawak yang perlu mendapatkan persetujuan Yang di-Pertua Negeri Sabah dan Yang di-Pertua Negeri Sarawak berdasarkan pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963.

Selain itu, delegasi turut membincangkan beberapa perkara berkaitan dengan perkembangan dan penambahbaikan badan kehakiman khususnya di Sabah.

Hadir sama, Mantan Peguam Besar Sarawak, Datuk Abdul Razak Tready, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abdul Rahman Sebli, Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Amar Abang Iskandar Abang Hashim, Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Nallini Pathmanathan dan Setiausaha Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, Salinah Ismail.

RELATED ARTICLES
Utama

Pasukan MALBATT selamat, kenderaan rosak diserang orang awam Lubnan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular