HomeUtamaSabah tubuh Jawatankuasa Khas kewarganegaraan & Pasukan Petugas Khas untuk penduduk Sabah...

Sabah tubuh Jawatankuasa Khas kewarganegaraan & Pasukan Petugas Khas untuk penduduk Sabah tanpa dokumen

Read Time:1 Minute, 21 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri akan menubuhkan Jawatankuasa Khas Status Kewarganegaraan (JKKSK) Sabah dan Pasukan Petugas Khas bagi menangani isu penduduk Sabah tanpa dokumen pengenalan diri.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata Kabinet Negeri dalam mesyuaratnya hari ini memperakui penubuhan JKKSK untuk meneliti, memastikan, menyelaras dan membantu dalam menyegerakan permohonan baharu dan tunggakan berkaitan isu kewarganegaraan di bawah Perkara 15A Perlembagaan Persekutuan di negeri ini.

Mengumumkannya pada mesyuarat pasca kabinet Jabatan Ketua Menteri di Menara Kinabalu hari ini, Hajiji berkata JKKSK akan diamanahkan untuk mengesyorkan pendaftaran kanak-kanak dan sesiapa di bawah umur 21 tahun sebagai warganegara tertakluk kepada Perkara 18 Perlembagaan Persekutuan -Peruntukan Am Pendaftaran.

“Keputusan penubuhan Jawatankuasa Khas ini adalah disebabkan kes yang berleluasa kanak-kanak kelahiran Sabah tanpa dokumen dan IC (kad pengenalan) menyebabkan mereka menghadapi masalah seperti pergi ke sekolah. Selalunya, ini disebabkan kecuaian ibu bapa mereka,” katanya.

JKKSK akan dipengerusikan bersama oleh Menteri Dalam Negeri dan Ketua Menteri Sabah manakala Jabatan Pendaftaran Sabah dan Bahagian Pendaftaran Negara dan Organisasi, Kementerian Dalam Negeri akan dipengerusikan bersama- sekretariat.

Hajiji berkata sehubungan itu, semua permohonan akan disaring dan diperakukan kepada Jawatankuasa Khas oleh JKKSK – Panel Sabah, dipengerusikan bersama oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Setiausaha Dalam Negeri dan Penyelidikan Sabah.

Bagi Pasukan Petugas Khas untuk menangani isu penduduk Sabah tanpa dokumen pengenalan diri, Ketua Menteri berkata ia akan diletakkan di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Pengurusan Warga Asing di Sabah (JKPWAS), yang dipengerusikan bersama oleh Menteri Dalam Negeri dan Ketua Menteri Sabah.

Pasukan yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Setiausaha Kerajaan Negeri adalah bertujuan untuk menyelesaikan masalah berterusan penduduk tanpa izin di negeri ini.

RELATED ARTICLES
Utama

Sambutan Hari Malaysia disifatkan bawa makna besar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular