HomeUtamaSabah utamakan warisan alam semula jadi berbanding arang batu - Masidi

Sabah utamakan warisan alam semula jadi berbanding arang batu – Masidi

Read Time:2 Minute, 32 Second

KOTA KINABALU: Sabah lebih memilih mengutamakan warisan alam semula jadi berbanding arang batu, yang menyebabkan negeri itu mempunyai beberapa hutan simpan kekal terbesar di negara ini, kata Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

Memetik laporan The Star, bekas Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu berkata 47%, atau 3,575,034.573 hektar, Sabah, dipelihara sebagai hutan simpan kekal. Kira-kira 63% daripada 7.4 juta hektar tanah Sabah kekal berhutan, termasuk hutan simpan, taman, kawasan perlindungan hidupan liar dan hutan tanah negeri.

“Sabah memegang beberapa deposit arang batu terbaik dunia, namun tiada loji janakuasa arang batu di negeri ini kerana rakyat Sabah yang mementingkan alam sekitar menentangnya.

“Apabila berhadapan dengan pilihan antara memelihara warisan semula jadi kita dan mengeksploitasi arang batu, rakyat memilih yang pertama,” katanya ketika berucap pada Malam Penghargaan Credit Guarantee Corporation (CGC) pada Isnin (2 Sept).

Masidi berkata, walaupun pembangunan berterusan, Sabah komited untuk mengekalkan hutan simpan kekalnya.

Beliau juga berkata ekonomi negeri telah pulih dan berkembang sejak pandemik Covid-19, didorong oleh pendekatan dari bawah ke atas pembangunan sosio-ekonomi. Sektor utama seperti pertanian, pelancongan dan pembuatan telah berkembang, dengan ketara meningkatkan pengeluaran ekonomi Sabah.

“Namun, di sebalik perkembangan positif ini, masih banyak yang boleh kita lakukan secara kolektif untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan di Sabah, khususnya untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS),” tambahnya.

Masidi memuji peranan penting MSME dalam memacu inovasi, penciptaan pekerjaan, dan pembangunan masyarakat di Sabah, menyifatkan mereka sebagai tulang belakang masyarakat, menjiwai semangat keusahawanan dan daya tahan rakyat.

“Di seluruh Malaysia, termasuk Sabah, PKS menyumbang kira-kira 7.3 juta pekerjaan, menekankan peranan penting mereka dalam pekerjaan dan menyokong ekonomi tempatan. Mereka menyumbang kira-kira 39.1% kepada KDNK Malaysia, dengan input yang ketara daripada pelbagai negeri, termasuk Sabah,” katanya

Masidi menjelaskan lagi bahawa PKS disepadukan ke dalam pelan pembangunan ekonomi di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya kerajaan negeri, yang bertujuan memacu pertumbuhan dan pembangunan ekonomi di seluruh negeri.

Inisiatif ini menekankan peranan mereka dalam mempelbagaikan ekonomi, mewujudkan pekerjaan, dan memupuk inovasi.

Inisiatif ini juga menyokong PKS dengan kemudahan kewangan, menggalakkan penggunaan teknologi baharu, dan menambah baik infrastruktur untuk meningkatkan akses pasaran.

Selain itu, ia menggalakkan amalan mampan, memastikan PKS menyumbang dan mendapat manfaat daripada pertumbuhan ekonomi Sabah sambil sejajar dengan matlamat pemuliharaan alam sekitar.

Masidi juga menyatakan peranan penting CGC dalam pembangunan dan pertumbuhan PKS, yang kini merupakan 97.4% daripada perusahaan perniagaan negara.

“Menurut Laporan Tahunan 2023 terbaharu CGC, perbadanan itu telah menyediakan lebih RM95.4 bilion dalam pembiayaan kepada lebih 380,000 PKS sejak penubuhannya pada 5 Julai 1972. Ini menunjukkan komitmen CGC yang tidak berbelah bahagi untuk memastikan kejayaan dalam PKS Malaysia melalui inisiatif mampannya menyediakan penyelesaian kewangan tersuai dan panduan strategik,” katanya.

Beliau menambah bahawa institusi kewangan kekal sebagai sumber utama pembiayaan bagi PKS, menyediakan lebih 90% daripada jumlah pembiayaan, satu proses yang difasilitasi oleh CGC melalui pelbagai skim jaminan.

“Skim jaminan kredit yang teguh adalah penting dalam mengisi jurang pembiayaan untuk perusahaan kecil dan sederhana, yang telah disampaikan oleh CGC sejak penubuhannya pada 1972,” kata Masidi.

RELATED ARTICLES
Utama

Sambutan Hari Malaysia disifatkan bawa makna besar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular