HomeUtamaSabah catat jualan RM3.5 juta di MATTA Fair

Sabah catat jualan RM3.5 juta di MATTA Fair

Read Time:1 Minute, 52 Second

Kota Kinabalu: Sabah mencatat jualan sebanyak RM3.5 juta pada Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA Fair) 2024 yang berakhir di ibu negara baru-baru ini.

Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai berkata, pakej bertemakan Budaya, Pengembaraan, Alam Semula Jadi (Sabah C.A.N) itu sangat diminati oleh pengunjung.

“Lebih daripada 200 pakej CAN telah dijual, dengan lawatan pulau dan Kampung Kebudayaan Mari Mari menjadi pilihan paling popular.

“Kami berharap hasil positif ini akan diterjemahkan kepada peningkatan ketibaan pelancong, sekali gus merangsang ekonomi negeri,” katanya.

Joniston yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar berkata, peningkatan minat terhadap destinasi yang jarang diterokai dan pengalaman pelancongan berasaskan komuniti.

Untuk terus mempromosikan tawaran ini, Joniston berkata Sabah akan mengadakan Pameran Pelancongan Berasaskan Komuniti yang pertama di IOI Mall, Putrajaya, dari 16 hingga 20 Oktober depan.

“Pameran ini akan membolehkan pengunjung meneroka pakej pelancongan berasaskan komuniti yang unik dan menemui tempat tersembunyi di kawasan luar bandar Sabah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah, Julinus Jeffrey Jimit, menyatakan bahawa Sabah juga mencatat lebih RM6,000 dalam jualan produk di Pavilion Lembaga Pelancongan Sabah dalam tempoh tiga hari.

Jualan tersebut termasuk Kadaiku (RM2,088.10), Sabah Tea (RM943), dan Yit Foh Coffee (RM3,564.20).

Sabah Tea dan Yit Foh Coffee adalah produk agro ikonik yang memperkayakan tawaran di Ranau dan Tenom, manakala Kadaiku mempamerkan pelbagai kraftangan unik.

Julinus berkata promosi produk ini penting, kerana ia melengkapi usaha pelancongan dan selaras dengan reputasi Sabah sebagai destinasi agropelancongan.

“Matlamat kami adalah untuk meningkatkan kesedaran tentang tawaran unik Sabah, yang bukan sahaja menyokong perniagaan tempatan tetapi juga memperkayakan pengalaman pelawat secara keseluruhan,” katanya.

Beliau turut menambah bahawa pelancaran kempen Lima Puncak Gunung Tertinggi di Sabah semasa Pameran MATTA akan membantu meletakkan Sabah sebagai pusat pengembaraan di Asia Tenggara dan seterusnya.

Kempen tersebut memaparkan puncak tertinggi Malaysia yang terletak di Sabah: Gunung Kinabalu, Gunung Trus Madi, Gunung Sinsing, Gunung Tambuyukon, dan Gunung Kaingaran.

Pameran MATTA baru-baru ini menyaksikan Sabah dan Sarawak bekerjasama mempromosikan Discover Borneo sebagai destinasi kegemaran Malaysia di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) di Kuala Lumpur.

Sebanyak 33 ejen pelancongan dari Sabah menyertai pameran tersebut dari 6-8 September untuk mempamerkan produk pelancongan yang pelbagai kepada pengunjung. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular