HomeUtamaKBS diminta untuk terus fokus kepada pembangunan belia

KBS diminta untuk terus fokus kepada pembangunan belia

Read Time:1 Minute, 26 Second

Kota Kinabalu: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor memuji Kementerian Belia dan Sukan (KBS) Negeri atas pelbagai program pembangunan belia dan sukan yang dijalankan.

Katanya, KBS merupakan kementerian yang penting kerana fokusnya pada pembangunan belia dan sukan di negeri ini.

“Belia adalah masa depan kita. Oleh itu, pembangunan belia amat penting,” katanya semasa lawatan kerja ke Kementerian Belia dan Sukan di Wisma Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) di sini hari ini.

Hajiji memetik kejayaan Program Pembangunan Usahawan Belia (SYABAS), yang telah berjaya meningkatkan status beberapa peserta sehingga mencapai taraf jutawan.

Setiausaha Tetap, Datuk Mansor Asun, berkata, setakat ini, Kementerian itu telah memperuntukkan RM7 juta untuk program tersebut yang memberi manfaat kepada 5,500 penerima dalam pelbagai perusahaan di seluruh negeri.

“Ini adalah program yang cemerlang. Saya mahu penekanan diberikan pada program ini supaya lebih ramai belia yang layak akan mendapat manfaat daripadanya,”katanya.

Hajiji turut mengucapkan tahniah kepada kontinjen Sabah pada temasya Sukan Malaysia (SUKMA) kerana berjaya meraih 29 pingat emas dalam SUKMA 2024 yang diadakan di Sarawak bulan lalu.

“Walaupun kita tidak mencapai sasaran 40 pingat emas, kita telah memberikan yang terbaik. Berlatih lebih keras untuk mencapai kejayaan yang lebih baik pada masa akan datang,” katanya.

Beliau juga memuji Eddy Bernard, paralimpik Sabah ke Paralimpik Paris kerana memenangi pingat gangsa dalam acara 100m.

“Pada masa akan datang, saya mahu Kementerian terus meningkatkan standard sukan di Sabah, termasuk memperbaharui kompleks sukan dan kemudahannya untuk memberi manfaat kepada para atlet,” katanya 

Turut hadir adalah Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun, Menteri Belia dan Sukan Datuk Ellron Alfred Angin, Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Jahid Jahim, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Negeri Datuk Ariffin Arif, para pembantu menteri dan pegawai kanan Kementerian Belia dan Sukan.- SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular