HomeUtamaPelancong China catat ketibaan antarabangsa tertinggi di Sabah

Pelancong China catat ketibaan antarabangsa tertinggi di Sabah

Read Time:2 Minute, 16 Second

Kota Kinabalu : China merupakan sumber pelancong asing terbesar Sabah dimana seramai 262,070 daripada 706,383 ketibaan antarabangsa direkodkan bagi tempoh tujuh bulan pada  tahun ini.

Peningkatan itu juga disebabkan oleh pengecualian visa timbal balik antara Malaysia dan China yang diumumkan pada Disember tahun lalu.

Ketibaan pelawat China dicatatkan sebanyak 26,054 daripada 424,052 ketibaan antarabangsa bagi tempoh yang sama tahun lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Kerajaan Negeri akan terus memperkukuhkan persekitaran perniagaan dan meningkatkan kemudahan pelancongan bagi menarik lebih ramai pelabur dan pelancong ke negeri ini.

Katanya, Sabah akan terus memberi komitmen bagi memperkukuhkan lagi hubungan ekonomi yang erat dengan China.

Beliau berkata demikian pada majlis resepsi ulang tahun ke-75 penubuhan Republik Rakyat China di sini malam ini.

“Seiring dengan kemajuan kerjasama ekonomi dan perdagangan antara Malaysia dan China, saya berharap dapat melihat lebih banyak sinergi dalam semua bidang kerjasama antara Sabah dan China.

“Kerajaan Negeri akan bekerjasama rapat dengan Konsulat Jeneral China di Kota Kinabalu untuk meningkatkan dan meneruskan kerjasama ini,” katanya.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri sangat mementingkan kerjasama yang saling menguntungkan dengan China dan berharap dapat mengenal pasti peluang baru serta meneroka bidang kerjasama baru.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri berasa gembira kerana Sabah kekal menjadi destinasi pilihan pelawat China untuk bersantai dan berniaga.

“Sabah mempunyai banyak peluang untuk pelabur dalam teknologi hijau dan pertanian berteknologi tinggi, serta pembangunan bercampur. Kami juga berharap pelabur China dapat meneroka peluang dalam Ekonomi Biru Negeri.

“Begitu juga, sektor tenaga menyediakan peluang yang besar, dan walaupun minyak dan gas kekal sebagai sumber pendapatan penting untuk Sabah, kami mengalu-alukan pelabur untuk meneroka teknologi solar dan penyimpanan, hidro, geoterma, serta peluang pasaran karbon,” katanya.

Dalam pada itu, Hajiji berkata, empat bulan lalu pada 31 Mei, Malaysia dan China meraikan ulang tahun ke-50 penubuhan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara.

“Kedua-dua negara kita sentiasa menjadi rakan baik dan menikmati hubungan mesra. China adalah rakan dagang terbesar bagi Malaysia dan Sabah.

“Ini telah menyumbang kepada banyak kerjasama merentasi pelbagai sektor, membawa manfaat yang nyata kepada kedua-dua negara dan rakyat di kedua-dua pihak.

“Tahun lalu, pemimpin Malaysia dan China mencapai persetujuan penting untuk bersama-sama membina komuniti masa depan bersama Malaysia-China.

“Ini menandakan babak baru dalam hubungan dua hala kita, menambah dorongan kuat kepada hubungan Malaysia-China dan Sabah-China yang dipertingkatkan. Begitu juga, lawatan empat hari Yang di-Pertuan Agong Malaysia baru-baru ini ke China adalah langkah penting dalam memperkukuhkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara,” katanya.

Hajiji yakin bahawa Malaysia dan China akan terus menikmati hubungan dua hala yang baik selama bertahun-tahun lagi, memandangkan kemajuan yang ketara telah dicapai dalam kerjasama dalam pelbagai bidang, iaitu perdagangan, pelaburan, pendidikan, budaya, dan pelancongan. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
TechnologyUtama

YTL AI Labs dan Universiti Malaya Bangunkan Benchmark Bahasa Melayu Pertama,...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular