HomeUtamaTiga pelajar sekolah menengah temui kulat karang jarang jumpa

Tiga pelajar sekolah menengah temui kulat karang jarang jumpa

Read Time:2 Minute, 29 Second

Kota Kinabalu : Tiga pelajar sekolah menengah mencipta pencapaian besar dalam kajian kulat menerusi penemuan ‘Phaeoclavulina cokeri’ iaitu sejenis kulat karang jarang jumpa di Bukit Universiti Malaysia Sabah (UMS) di sini.

UMS dalam satu kenyataan berkata, penemuan menarik itu dibuat oleh sekumpulan kanak-kanak yang menyertai program Friends of BORNEENSIS (FOB 2024) yang terdiri daripada Muhammad Aqil Fahmi Mahadimenakbar (Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK)Tebobon), Muhammad Daniel Ashraff Abdullah (SMK Likas) dan Cleasha Joiee Alfius (SM All Saint).

Program yang diadakan itu merupakan sebuah inisiatif yang menekankan pembelajaran secara praktikal tentang biodiversiti dan penemuan itu menandakan rekod pertama spesies ini di kawasan tersebut.

‘Phaeoclavulina cokeri’, sejenis kulat karang yang dikenali dengan struktur bercabang yang menyerupai karang, pada asalnya dikelaskan di bawah genus Ramaria oleh ahli mikologi British E.J.H. Corner semasa kajiannya pada tahun 1960-an.

Namun, pada tahun 1976, semakan taksonomi berdasarkan analisis genetik dan morfologi telah membawa kepada pengelasan semula ke dalam genus Phaeoclavulina.

Kulat ini dicirikan berwarna kuning pucat hingga coklat kemerahan dan peranannya dalam membentuk hubungan mikoriza dengan pokok, memainkan peranan penting dalam ekosistem hutan dengan memudahkan pertukaran nutrien dan menyumbang kepada pengayaan tanah.

Phaeoclavulina cokeri

Rekod baru ‘Phaeoclavulina cokeri’ di Sabah ini sangat penting kerana spesies ini lebih biasa ditemui di Amerika Utara, China, India, dan beberapa bahagian di Asia Tenggara.

Kali terakhir spesies ini dilihat di rantau ini adalah lebih daripada 60 tahun yang lalu. 

Penemuan ini telah mencetuskan keterujaan di kalangan penyelidik dan menonjolkan potensi untuk penerokaan lanjut terhadap kepelbagaian kulat di Sabah.

Selain ‘Phaeoclavulina cokeri’, kanak-kanak yang terdiri daripada Sean Ho Min Jun (SM Lok Yuk Kota Kinabalu), Eory Glory Dharius (SK Rungus) dan Isaac Sin Sang (SMK Likas) turut menemui satu lagi spesies yang jarang ditemui iaitu  ‘Marasmius elegans’, yang dikenali sebagai kulat payung baldu.

kumpulan pelajar yang menemukan Marasmius elegans

Spesies ini, yang mempunyai topi berwarna coklat kemerahan dan stipe putih dengan bulu-bulu putih di dasarnya, biasanya ditemui di hutan eukaliptus di Australia.

Spesies ini pertama kali digambarkan sebagai Collybia elegans oleh ahli mikologi Australia John Burton Cleland pada tahun 1933, dan kemudiannya dipindahkan ke genus Marasmius oleh Cheryl Grgurinovic pada tahun 1997.

Penemuan Marasmius elegans mewakili satu lagi rekod baru untuk Malaysia, seterusnya mengukuhkan kepentingan kajian kulat di rantau ini.

Penemuan berganda kedua-dua spesies jarang ini menekankan keperluan untuk penyelidikan biodiversiti yang berterusan di Sabah. 

Ia juga menunjukkan nilai melibatkan golongan muda dalam usaha sebegini, kerana rasa ingin tahu dan semangat mereka boleh menyumbang kepada pencapaian saintifik yang penting.

“Penemuan ini bukan sahaja memperkayakan pemahaman kita tentang kepelbagaian kulat di Sabah, tetapi juga menekankan potensi yang belum diterokai yang wujud di hutan kita,” kata Prof. Madya Dr. Fiffy Hanisdah Saikim, Pengarah Institut Biologi Tropika dan Pemuliharaan (IBTP), yang menganjurkan program Friends of BORNEENSIS 2024.

Ketika pengetahuan mikologi di rantau ini terus berkembang, kajian lanjut tentang kulat yang baru ditemui ini akan menjadi penting dalam memahami peranan ekologi mereka dan memastikan pemuliharaan biodiversiti unik di Sabah. – SABAH MEDIA / FOTO UMS

RELATED ARTICLES
Utama

Lima kampung di Tambunan terlibat pembangunan ekonomi, Perladangan Kelapa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular