HomeUtamaSESB laksana projek Fast Track 94MW tingkatkan rizab penjanaan Sabah

SESB laksana projek Fast Track 94MW tingkatkan rizab penjanaan Sabah

Read Time:50 Second

KOTA KINABALU: Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) telah diberikan kelulusan untuk melaksanakan projek pemasangan loji janakuasa gas bertujuan meningkatkan rizab kapasiti penjanaan di Grid Sabah.

SESB baru-baru ini telah menerima Letter of Notitication (LoN) daripada Energy Commission of Sabah (ECoS) bagi kerja-kerja pembekalan dan pemasangan penjana tarbin gas dengan kapasiti sebanyak 94 Megawatt (MW) yang akan bermula pada September 2024 dan dijangka siap untuk dimulatugas pada bulan Jun, 2025.

Ketua Pegawai Eksekutif, Ir.Ts. Mohd Yaakob Jaafar berkata projek loji janakuasa berasaskan gas itu adalah antara inisiatif jangka masa pendek yang perlu dilaksanakan berdasarkan kepada Pelan Pembangunan Penjanaan yang telah diluluskan Majlis Tenaga Sabah (MTS).

Beliau berkata lokasi projek tersebut adalah di daerah Kimanis dan loji janakuasa gas tersebut akan disambungkan ke sistem Grid Sabah dengan menggunakan injection point di Pencawang Masuk Utama (PMU) Langsat, Kimanis.

“Keperluan untuk melaksanakan projek Fast Track ini amat kritikal untuk memastikan kapasiti penjanaan yang mencukupi dan menjamin kestabilan sistem Grid Sabah,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

RELATED ARTICLES
Utama

Pelancong China catat ketibaan antarabangsa tertinggi di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular