HomeUtamaSabah tambah hubungan global melalui AirAsia

Sabah tambah hubungan global melalui AirAsia

Read Time:1 Minute, 35 Second

KOTA KINABALU: Sabah kini dihubungkan dengan sepuluh bandar utama China berikutan penyambungan semula penerbangan terus dari Kunming ke Kota Kinabalu.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai mengalu-alukan penerbangan sulung Kunming yang dikendalikan oleh AirAsia, pada pagi Khamis.

Laluan Kunming-Kota Kinabalu akan beroperasi tiga kali seminggu, melengkapkan laluan terus AirAsia yang lain ke Hong Kong, Guangzhou, Hangzhou, Shenzhen, Wuhan, Shanghai, Beijing dan Ningbo.

Selain itu, Xiamen Air mengendalikan laluan Fuzhou-Kota Kinabalu.

Walaupun China kekal sebagai pasaran penting bagi Sabah, Joniston berkata Lembaga Pelancongan Sabah sedang mengejar peluang pasaran baharu.

“Kami sentiasa berbincang dengan rakan kongsi syarikat penerbangan kami, khususnya AirAsia, untuk mewujudkan Sabah sebagai hab pelancongan utama di Borneo.

“Kami mahu meneroka pasaran baharu seperti Vietnam, India, Asia Tengah, dan merancang untuk menyambung semula penerbangan terus dari Australia, antara lain.

“Dengan pembangunan Nusantara sedang dijalankan, kami perlu membina portfolio hab yang kukuh dan menguasai setiap pasaran yang akan membawa kepada laluan antarabangsa yang lebih menarik,” katanya.

AirAsia sedang giat berusaha untuk menghubungkan Sabah dengan lebih banyak bandar, termasuk Shantou (China) dan Kaohsiung (Taiwan), yang dijangka dilancarkan pada November.

AirAsia juga telah mula mempromosikan laluan baharu dari Ho Chi Minh City (Vietnam) ke Kota Kinabalu, dijangka bermula pada Disember.

Laluan antarabangsa lain yang dikendalikan oleh AirAsia termasuk destinasi utama Asia Tenggara seperti Singapura, Manila, Jakarta, Bali, dan Manado, serta Taipei dan Seoul.

Syarikat penerbangan lain yang menyediakan penerbangan terus antarabangsa ke Sabah ialah Air Busan (Busan-Kota Kinabalu), Scoot (Singapore-Kota Kinabalu), Shanghai Airlines (Shanghai-Kota Kinabalu), China Southern (Guangzhou-Kota Kinabalu), dan Royal Brunei (Bandar Seri Begawan-Kota Kinabalu).

Dari Januari hingga Julai tahun ini, Sabah mengalu-alukan 262,070 pelawat dari China, mencapai 70 peratus jumlah ketibaan pra-pandemik.

Rakyat Brunei dan Korea Selatan mengikuti rapat, dengan masing-masing 124,521 dan 106,573 ketibaan, menjadikan mereka tiga pasaran pelancongan antarabangsa utama Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

Larangan bina Rumah Mesra SMJ atas air wajar dikaji semula –...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular