HomeUtamaPesta Borneo Rythm Of Rimba menyatukan persekitaran & kelestarian alam semula jadi

Pesta Borneo Rythm Of Rimba menyatukan persekitaran & kelestarian alam semula jadi

Read Time:1 Minute, 39 Second

SANDAKAN: Pesta Borneo Rythm Of Rimba (ROR) mendapat sambutan menggalakkan dari orang ramai termasuk tetamu antarabangsa.

Acara dua hari bermula 21 hingga 22 September 2024 itu dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan Future Alam Borneo (FAB) di Rainforest Discovery Centre (RDC) Sepilok.

Objektif pesta ini adalah memberi tumpuan kepada meningkatkan kesedaran alam sekitar melalui penglibatan orang ramai, terutamanya golongan muda.

Antara aktiviti menarik pengunjung menikmati pengalaman sendiri menaiki rakit diperbuat daripada buluh semasa pesta ROR Borneo itu. – Foto ihsan FAB.

Festival ROR bermula sebagai platform yang dicipta oleh FAB untuk menonjolkan warisan semula jadi dan kepelbagaian biologi Sabah dan pulau Borneo, melalui hubungan dengan bakat kreatif dan artistik.

Daripada permulaan yang sederhana ini pada tahun 2014, 10 tahun yang lalu, ia telah berkembang dalam jangkauan untuk merangkumi rangkaian kandungan dan tema yang lebih luas.

Pesta ini juga menekankan keperluan untuk aktiviti fizikal dan penemuan Alam Semula Jadi dan zon Pengembaraan telah diwujudkan.

Selain menjangkau generasi belia dan jiwa muda menerusi zon Muzik & Visual yang popular, pesta ini juga berjaya membawa masuk dan menampilkan pemuzik kontemporari dan pembuat filem termaju.

Dalam masa dua hari, Pesta ROR merentasi darat, laut dan manusia; pengetahuan daripada pakar tempatan kepada tetamu antarabangsa dari India, Singapura, Indonesia, Thailand, Kemboja, Belanda, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Manakala dalam bidang kreatif, satu peristiwa yang sangat jarang berlaku apabila Ernest Zacharevic, Kenji Chai, Yee I-lann, Pangrok Sulap dan artis lain berkongsi pengalaman mereka menggunakan kemahiran dan alatan mereka untuk meningkatkan kesedaran tentang sebab-sebab sosial dan alam sekitar yang banyak diabaikan.

Dan dalam Muzik & Visual, ROR menampilkan filem dari Festival Filem Kebebasan dan Persidangan Perubahan Iklim PBB COP28, dan menjelang petang, hutan itu dihidupkan (dalam cara yang tidak terlalu semula jadi) oleh kumpulan muzik yang membuat persembahan buat kali pertama di sini di pantai timur Sabah seperti RESORT, Lostspaces, TY:DEL, Omar & Mariel Musa dan Tuni Sundatang.

ROR Borneo, FAB berharap rakyat Sabah terus berkembang dalam cinta mereka terhadap tanah, masyarakat dan alam semula jadi.

RELATED ARTICLES
Utama

G57 lapor SPRM, gesa siasat kemelut air di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular