HomeUtamaPerpaduan dalam GRS kukuh - Joniston

Perpaduan dalam GRS kukuh – Joniston

Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Perpaduan dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) kukuh dengan pengerusinya, Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor yang kerap bertemu dengan pemimpin parti komponen.

Ketua Penerangan GRS Datuk Joniston Bangkuai berkata pertemuan ini bukan sahaja menangani isu negeri tetapi juga memberi tumpuan kepada isu parti. Ini mencerminkan perpaduan yang kukuh dalam gabungan itu.

Joniston turut memberi reaksi terhadap laporan tular yang mendakwa Parti Bersatu Sabah (PBS) berharap dapat bekerjasama dengan STAR dan pembangkang Warisan untuk pilihan raya negeri akan datang.

Beliau menolak dakwaan itu sebagai khabar angin tidak berasas yang bertujuan untuk menjejaskan perpaduan GRS.

“Apa yang dilaporkan tidak lebih daripada spekulasi yang dijaja oleh pihak tidak bertanggungjawab dengan niat jahat untuk memecahkan perpaduan yang kukuh dalam GRS,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata perlu diingat bahawa kedua-dua presiden STAR Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan dan pemangku presiden PBS Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam telahpun menjawab bahawa parti mereka sangat komited terhadap GRS.

Kenyataan oleh kedua-dua pemimpin itu sepatutnya menamatkan khabar angin dan spekulasi yang jelas bertujuan untuk mewujudkan ketidakharmonian dan perselisihan dalam GRS.

“Dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Bersama (JLC) PBS-STAR baru-baru ini, kedua-dua pihak turut menekankan keperluan untuk menyelaraskan usaha mereka untuk mengukuhkan pengaruh masing-masing dan kehadiran GRS di seluruh Sabah menjelang pilihan raya negeri,” kata Joniston yang juga ketua penerangan PBS dan ahli PBS-STAR JLC.

JLC PBS-STAR ditubuhkan selepas kedua-dua parti yang masing-masing memegang tujuh dan enam kerusi Dewan Undangan Negeri memeterai perjanjian kerjasama.

Sebagai ahli komponen kedua terbesar dalam GRS, Joniston berkata PBS akan berada di barisan hadapan untuk memastikan kemenangan meyakinkan untuk GRS dalam pilihan raya negeri akan datang.

Beliau menggesa orang ramai supaya tidak terpedaya dengan propaganda politik.

“Mereka (pembangkang) iri hati dengan kekuatan GRS yang semakin meningkat maka mereka akan terus menyebarkan kepalsuan dan dakwaan tidak berasas terhadap kerajaan GRS-PH Plus,” ujar Joniston.

RELATED ARTICLES
Utama

Pembinaan jalan masuk ke HUMS bantu tingkat aksesibiliti rakyat kepada fasiliti...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular