HomeUtamaPermohonan subsidi tiket penerbangan untuk mahasiswa Sabah akan dibuka Disember 2024 -...

Permohonan subsidi tiket penerbangan untuk mahasiswa Sabah akan dibuka Disember 2024 – Arifin

Read Time:1 Minute, 0 Second

KUALA LUMPUR: Kerajaan negeri akan meneruskan subsidi tiket penerbangan dalam inisiatif Graduan Rindu Sabah (GRS) sebanyak RM600 kepada setiap mahasiswa Sabah yang menuntut di semenanjung, Sarawak dan Labuan.

Menteri Sains, Teknologi Dan Inovasi merangkap Exco Agama dan Exco Pendidikan Sabah, Datuk Mohd Arifin Mohd Arif berkata, permohonan subsidi itu akan dibuka pada Disember 2024 dan akan diproses serta disalur kepada pelajar pada Februari 2025.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Majlis Ramah Mesra bersama Penuntut Sabah dari 12 Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di Zon Selatan di Semenanjung Malaysia pada Sabtu.

Selain itu memberikan maklumat terkini insiatif pendidikan oleh kerajaan negeri Sabah kepada pelajar-pelajar IPTA itu, Arifin turut mendengar masalah pelajar dan mencari jalan membantu menyelesaikannya.

Dalam pada itu, beliau juga bertemu dengan pimpinan Persatuan Anak Sabah dari pelbagai universiti.

Arifin dalam ucapannya juga menekankan supaya para pelajar berusaha memberikan sepenuh tumpuan dalam pelajaran untuk mencapai cita-cita.

Selain itu, beliau menyeru agar para pelajar membina hubungan dan kerjasama yang baik antara anak Sabah meskipun berlainan universiti.

Mengenai insiatif yang dinyatakan, Arifin berkata bahawa Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor juga akan memaklumkan dalam masa terdekat insiatif untuk penuntut Sabah yang sedang belajar di pelbagai IPT di Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah catat 7,448 penempatan pekerjaan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular