HomeUtamaOBS beri ruang golongan wanita cuti bersalin lebih lama

OBS beri ruang golongan wanita cuti bersalin lebih lama

Read Time:1 Minute, 23 Second

Kota Kinabalu : Golongan wanita yang bekerjaya di negeri ini yang melahirkan anak layak bercuti bersalin selama 98 hari berbanding 60 hari sebelum ini selepas Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang Ordinan Buruh Sabah (OBS) (Pindaan) 2024 Isnin lalu.

Ahli Parlimen Sepanggar Datuk Mustapha Sakmud berkata, ordinan yang diluluskan selepas 20 tahun itu turut memberi kelayakan kepada golongan bapa untuk mengambil cuti isteri bersalin selama tujuh hari. 

Selain itu katanya, waktu bekerja buat pekerja di Sabah  juga dikurangkan daripada 48 jam seminggu kepada 45 jam seminggu. 

“Pindaan Ordinan Buruh Sabah juga membuat penambahan bab baharu 11B tentang gangguan seksual serta yang berkaitan perumahan, penginapan dan kemudahan pekerja. 

“Sejak diamanahkan sebagai Timbalan Menteri Sumber Manusia (KESUMA) bermula Disember 2022, antara fokus utama saya pada ketika itu adalah untuk memastikan kebajikan tenaga kerja Malaysia khususnya di Sabah setara dengan standard perburuhan antarabangsa. 

“Kes pekerja yang tidak mendapat cuti untuk menjaga isteri dan bayi yang baru dilahirkan di Penampang tahun lepas telah membuka mata semua pihak betapa penting pindaan ini disegerakan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mustapha yang juga Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi berkata, selepas 20 tahun, usaha Kerajaan Madani melalui KESUMA dalam mengangkat martabat dan maruah pekerja di Sabah akhirnya dapat direalisasikan dengan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Ordinan Buruh Sabah (Pindaan) 2024 pada 14 Oktober lalu. 

Katanya, Pindaan RUU itu juga telah disokong sebulat suara oleh kesemua Ahli Dewan Rakyat.   

“Tahniah saya ucapkan kepada Menteri KESUMA, Kerajaan Negeri Sabah dan seluruh pasukan Kementerian yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam usaha ini. 

“Buat tenaga kerja Sabah, kejayaan ini adalah milik anda semua!,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Tindakan tegas penyebar maklumat palsu – HASiL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular