HomeUtamaIntegriti bukan sekadar nilai tapi asas bina kepercayaan & kepimpinan - Masidi

Integriti bukan sekadar nilai tapi asas bina kepercayaan & kepimpinan – Masidi

Read Time:1 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU: Kepimpinan sebenar ditakrifkan oleh kesan seseorang terhadap orang lain dan masyarakat yang mereka layani dan pemimpin digesa merenung kembali dan menekankan bahawa integriti bukan sekadar nilai tetapi asas untuk membina kepercayaan dan kepimpinan yang berkesan, kata Menteri Kewangan Sabah , Datuk Seri Masidi Manjun.

“Kepimpinan sebenar adalah tentang membuat keputusan yang betul, walaupun ia sukar atau popular, pemimpin mesti menahan godaan untuk mengambil jalan mudah atau mengikut orang ramai apabila berdepan dengan keputusan kritikal.

“Sebaliknya, mereka harus berani melakukan yang terbaik untuk organisasi mereka dan orang yang mereka berkhidmat, walaupun ia mencabar pihak berkuasa yang lebih tinggi.

‘Integriti, teragak-agak, adalah faktor penentu yang memisahkan organisasi yang berjaya daripada gagal,” katanya.

Masidi berkata demikian semasa berucap pada Konvensyen Kebangsaan JCI Malaysia (Natcon) 2024 di sini, hari ini.

Hampir 1,000 perwakilan dari Malaysia dan seluruh dunia hadir pada konvensyen itu.

Beliau turut memuji pemimpin muda yang berhimpun atas komitmen mereka untuk mencipta perubahan yang berkekalan dan mengingatkan mereka bahawa kepimpinan tidak terhad kepada peranan atau gelaran tertentu.

“Kepimpinan adalah tentang mencari peluang secara aktif untuk membuat perubahan dan melangkah ke tempat yang paling penting.

“Cabaran yang dihadapi dalam dunia hari ini, sama ada sosial, ekonomi atau alam sekitar, memerlukan pemimpin yang inovatif, empati, dan komited untuk mencari penyelesaian yang memberi manfaat kepada semua komuniti mereka,” tambah beliau.

RELATED ARTICLES
Utama

Program Madani Rakyat 2024 Sayangi Sabah bermula hari ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular