HomeIsu tempatanKerjasama PUNB-UMS tingkat budaya keusahawanan pelajar universiti

Kerjasama PUNB-UMS tingkat budaya keusahawanan pelajar universiti

Read Time:2 Minute, 42 Second

Kota Kinabalu :  Kolaborasi antara pihak universiti, agensi, dan usahawan mampu melahirkan graduan yang mempunyai keyakinan tinggi dan berdaya saing dalam merealisasikan aktiviti keusahawanan semasa berada di universiti lagi.

Umpamanya, sinergi antara Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) dan Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan kerjasama Gabungan Persatuan-Persatuan Penjaja dan Peniaga Negeri Sabah (G3PNS) dalam menjayakan penganjuran PUNB-UMS Social Entreprenuership Challenge 2024 mampu memangkin usaha tersebut.

Dekan Fakulti Perniagaan Ekonomi dan Perakaunan (FPEP) UMS, Profesor Madya Dr. Mohd Rahimie Abdul Karim berkata, pihak fakulti secara pro-aktif sentiasa memberi galakan kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam pertandingan inovasi seperti itu terutama dalam projek berasaskan digital dan teknologi.

Beliau turut berkongsi hasil daripada program PUNB-Uni Challenge tahun lalu apabila seorang pelajar mendapat johan dalam pertandingan PUNB-Uni Challenge 2023, kini dalam proses mencapai kecemerlangan di pertandingan lain antaranya mewakili Sabah ke ENTCAMP Malaysia, dan yakin banyak lagi pencapaian yang bakal dicipta dalam bidang keusahawanan melalui program seperti ini.

“Program ini bermula sejak 27 Jun lalu melibatkan sesi perbincangan di antara usahawan dan pelajar, bimbingan penasihat dari UMS dan PUNB serta penganjuran bengkel berkaitan Keusahawanan Sosial dan teknik pembentangan projek tersebut.

“Bertemakan ESG (alam sekitar, sosial dan tadbir urus), program yang dikelolakan oleh Program Keusahawanan FPEP ini memerlukan peserta untuk mencadangkan idea inovasi berkonsepkan keusahawanan sosial yang dapat menyelesaikan masalah usahawan dalam perniagaan mereka, di samping memberi impak kepada kesejahteraan sosial, ekonomi dan alam sekitar.

“Diharapkan menerusi program ini mampu mencetuskan minda para pelajar untuk menceburi bidang keusahawan dan seterusnya menjadi pencipta pekerjaan yang membanggakan negara satu hari nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian PUNB-UMS Social Entreprenuership Challenge 2024 di bangunan FPEP UMS.

Rahimie turut merakamkan penghargaan kepada PUNB yang menyediakan dana bagi menjayakan program tersebut, dan G3PNS yang menyediakan 10 usahawan sebagai rakan strategik bagi membolehkan para peserta melaksanakan aktiviti mencari penyelesaian dan penambahbaikan kepada pelbagai isu berkaitan perniagaan dan keusahawanan.

“Ini merupakan satu proses UMS menerusi FPEP khususnya Program Keusahawanan dalam melangkah untuk membina hubungan strategik dengan PUNB dan G3PNS yang amat penting dalam ekosistem perniagaan dan keusahawanan.

“Usaha kolaborasi UMS dengan G3PNS ini juga merupakan satu inisiatif universiti di bawah Naib Canselor UMS, Prof. Datuk Dr. Kasim Hj. Mansor dalam menghubungkan bukan sahaja pelajar malah penyelidik atau ahli akademik dengan kumpulan Badan Bukan Kerajaan (NGO) seperti G3PNS yang mempunyai kumpulan usahawan yang mewakili negeri Sabah,” ujar beliau.

Pada pertandingan kali ini, sebanyak 10 kumpulan berentap bagi mempamerkan secara praktis kebolehan dan kreativiti keusahawanan dalam mengendali situasi yang dihadapi oleh komuniti usahawan tempatan, sama ada membantu mereka dalam pelbagai sudut seperti pemasaran, pengurusan kewangan, inventori, dan lain-lain.

Kumpulan Babupop yang mengetengahkan isu kekurangan tenaga pekerja dan cabaran dalam memenuhi permintaan pengeluaran popia dalam pembentangan mereka muncul johan pertandingan, sekali gus membawa pulang hadiah kemenangan bernila RM3,000.

Tempat kedua dimenangi oleh Kumpulan Richgreats membolehkan mereka menerima hadiah berjumlah RM2,500, manakala Kumpulan Baeiku yang mendapat tempat ketiga membawa pulang hadiah berjumlah RM2,000.

Selain hadiah utama, terdapat pelbagai kategori hadiah yang dipertandingkan, antaranya kategori Hadiah Inovatif yang dimenangi Kumpulan D’Watie Empire; Hadiah Pembentangan Terbaik dimenangi Kumpulan Krunchy Kottage; Hadiah Pengurusan Terbaik dimenangi Kumpulan Menaq; Hadiah Inovasi ESG Terbaik dimenangi Kumpulan Glowguide, dan Hadiah Saguhati dimenangi tiga kumpulan iaitu Sembang Healing, Ailuh Team, dan Digital Hustle.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

UMS iktiraf sumbangan universiti, industri dalam kebolehpasaran graduan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular