HomeUtama4 laporan polis dibuat, sebar video fitnah Masiung & Hajiji

4 laporan polis dibuat, sebar video fitnah Masiung & Hajiji

Read Time:2 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU; Empat laporan polis telah dibuat berhubung penyebaran dua video berunsur fitnah ke atas Wakil Rakyat Kuamut, Datuk Masiung Banah dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor yang tular di laman sosial sejak Jumaat lalu.

Kesemua laporan polis berkenaan dibuat dua di Balai Polis Sandakan, masing-masing satu aduan di Balai Polis Penampang dan Balai Polis Karamunsing.

Kedua-dua video itu sengaja dimuat naik oleh individu tidak bertanggungjawab yang bertujuan mengaibkan kedua-dua pemimpin terbabit.

Berikutan aduan itu, polis telah membuka satu kertas siasatan bagi memburu individu yang bertanggungjawab terhadap penyebaran video berkenaan.

Willy Frous

Salah seorang pengadu, Willy Frous Darinsok yang juga Ketua Pemuda Gagasan Rakyat (Gagasan Rakyat) Bahagian Kuamut, menyifatkan penyebaran video berunsur fitnah itu adalah bermotifkan politik.

Video pertama berdurasi 2 minit 57 saat dimuat naik di laman sosial menuduh Masiung yang juga Pengerusi Lembaga Pembangunan Perumahan dan Bandar (LPPB) mengambil komisen sebanyak RM2 juta daripada projek baharu lembaga itu.

Tuduhan itu katanya, tidak benar sama sekali kerana Masiung tidak mempunyai kuasa eksekutif meluluskan atau merobohkan bangunan lama itu kerana ia memerlukan kelulusan Kabinet Negeri.

Willy Frous berkata, sebaik sahaja polis menjalankan siasatan, pihaknya akan memfailkan kes tersebut ke Mahkamah bagi membawa pelaku ke muka pengadilan.

Selain itu, Masiung juga didakwa menghalau penghuni rumah pangsa Tanjung Aru dalam masa yang singkat tanpa melalui prosedur yang sah.

Menurut Willy Frous yang juga salah seorang pegawai di LPPB, bangunan Rumah Pangsa Tanjung Aru sudah berusia lebih 50 tahun di mana majikanya telahpun menerima laporan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Juru perunding bahawa struktur bangunan usang itu tidak selamat untuk didiami.

Katanya, LPPB juga telah mengeluarkan notis sejak awal 2021 lagi dan memberi tempoh cukup lama iaitu hampir empat tahun kepada penghuni supaya berpindah.

” Kebanyakan penghuni yang enggan berpindah mempunyai tunggakan sewa yang tinggi dan tidak membuat bayaran sewa bulanan.

” Bagaimanapun kini sejumlah besar penghuni sudahpun mengosongkan rumah dan cuma berbaki hampir 100 penghuni lagi yang enggan berpindah.

” Kesempatan itu telah digunakan oleh segelintir pemimpin pembangkang untuk mencari pengaruh politik peribadi sehingga wujudnya penyebaran video berunsur fitnah, ” jelasnya.

Willy Frost berkata, LPPB mempunyai rekod terperinci kerana ada penghuni enggan berpindah dengan alasan tertentu walaupun telah ditawarkan dengan rumah LPPB di tempat lain.

Sementara itu, seorang lagi individu, Kamarudin Mahalil, turut membuat aduan di Balai Polis Seguntur, Batu 8, Sandakan berhubung satu lagi video mengaitkan nama Masiung dan Hajiji dimuat naik di pelbagai laman sosial sejak Jumaat.

Kamarudim

Video berdurasi 1 minit 35 saat itu pula mengaitkan nama Masiung dan Hajiji berhubung projek kilang Klinker dan Simen di daerah Tongod.

Kamarudin percaya penyebaran video itu mempunyai kaitan dengan penyokong parti pembangkang yang cemburu melihat Kerajaan Negeri pimpinan Hajiji melakar kejayaan menerusi pelaburan bernilai RM1.2 bilion itu.

Dakwaan kononya rumah Wakil Rakyat Kuamut itu telah diserbu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berhubung isu kilang Klinker dan Simen adalah fitnah semata-mata.

Setakat ini tidak ada kelibat pihak berkuasa sama ada LHDN, polis maupun Suruhanjaya Pencagah Rasuah Malaysia (SPRM) datang membuat serbuan ke rumah Naib Presiden Gagasan Rakyat itu.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular