HomeUtamaOrang ramai dinasihatkan datang lebih awal Sabtu ini

Orang ramai dinasihatkan datang lebih awal Sabtu ini

Read Time:2 Minute, 18 Second

Kota Kinabalu : Orang ramai dinasihatkan untuk datang lebih awal atau memilih untuk menggunakan pengangkutan awam selain berkongsi kenderaan bagi menyaksikan perarakan sempena sambutan Hari Kebangsaan 2024 di Jalan Tun Fuad Stephen.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu Asisten Komisioner Polis (ACP) Kasim Muda berkata, nasihat sama turut diberikan kepada masyarakat yang turut sama mahu menyaksikan sambutan Hari Sabah yang akan berlangsung di Padang Merdeka Sabtu ini.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu Asisten Komisioner Polis (ACP) Kasim Muda

Katanya, ini adalah bagi memberi keselesaan kepada pengunjung dan memudahkan pergerakan aliran lalu lintas berikutan penutupan beberapa jalan utama sekitar Bandaraya Kota Kinabalu bermula Selasa lalu hingga 31 Ogos ini. 

“Antara jalan-jalan yang ditutup kekal sepanjang tempoh Sambutan Hari Kebangsaan adalah laluan dari susur keluar Sutera Harbour menuju ke susur masuk Jalan Mentari (ke Imago) ditutup satu lorong, persimpangan Jalan Mentari, Bulatan Millennium ke Jalan Tun Fuad Stephens, lampu isyarat Skybridge – laluan dari arah lampu isyarat 20 ke pentas lintas hormat, laluan dari susur masuk Api-Api Centre ke lampu isyarat Skybridge dan susur keluar lorong Api-Api ke lampu isyarat Skybridge.

“Manakala jalan yang ditutup secara berkala adalah susur Jalan Centre Point menuju ke Api-Api Centre, lorong tengah Api-Api Centre dan laluan ke bangunan MAA Api-Api Centre,” katanya semasa program temubual segmen ‘Kita Cerita #Kitakongsi’ di konti SABAHfm kendalian DJ Pyan dan Kak Lang, di sini semalam.

Laluan ditutup sempena sambutan hari kebangsaan

Kasim berkata, bagi Sambutan Hari Sabah yang bermula pada malam 31 Ogos seramai 43 anggota dan lima pegawai trafik ditugaskan bagi mengawal aliran lalu lintas berikutan penutupan simpang dan jalan manakala 35 anggota dan enam pegawai akan mengawal keselamatan sekitar tapak program di Padang Merdeka.

“Persimpangan yang ditutup adalah simpang Pintu Gerbang Istana Seri Kinabalu menuju ke Padang Merdeka manakala laluan yang ditutup adalah dari lampu isyarat Dewan Masyarakat menuju ke Padang Merdeka dan laluan dari arah simpang tiga Bukit Bendera menuju ke Pintu Gerbang Istana Seri Kinabalu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Kasim turut memaklumkan bahawa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) turut menawarkan pengurangan kadar kompaun bagi saman terpilih sebanyak 50 peratus kepada pemilik-pemilik kenderaan bersempena dengan sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Sabah tersebut.

Katanya, orang ramai yang mempunyai saman trafik boleh menikmati diskaun tersebut bermula dari 29 hingga 31 Ogos ini  dengan menjelaskan saman tersebut di kaunter Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu.

“Tawaran pengurangan kadar kompaun ini tidak termasuk bagi lima kesalahan mandatori termasuklah kesalahan yang melibatkan kemalangan jalan raya.

“Oleh itu, kepada pemilik-pemilik kenderaan yang mempunyai saman, ambillah peluang ini untuk menyelesaikan saman yang ada bagi mengelakkan kenderaan tuan-tuan disenarai hitamkan kerana ia akan menyebabkan pemilik kenderaan sukar untuk membuat pembaharuan insuran dan cukai jalan di kemudian hari,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular