HomeUtama3 individu yang dikatikan dengan GISB akan didakwa esok - PDRM

3 individu yang dikatikan dengan GISB akan didakwa esok – PDRM

Read Time:1 Minute, 34 Second

KUALA LUMPUR: Tiga lelaki yang mempunyai kaitan dengan GISB Holdings (GISBH) yang disiasat polis susulan Op Global yang dijalankan, akan didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban di Negeri Sembilan, esok.

Memetik laporan media, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata, kertas siasatan asal Op Global di Negeri Sembilan dipecahkan kepada empat mengikut pembabitan suspek bagi memudahkan pertuduhan. 

“Seorang suspek berusia 21 tahun akan didakwa dengan satu pertuduhan mengikut Seksyen 14(b) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 (Akta 792) dan empat pertuduhan di bawah Seksyen 14(a) akta sama. 

“Sementara dua lagi suspek berusia 20 dan 22 tahun masing-masing akan didakwa atas enam dan tiga pertuduhan mengikut Seksyen 14(a) akta sama

Ia pertuduhan kedua selepas seorang lelaki didakwa di mahkamah Majistret Putrajaya hari ini atas kesalahan membabitkan ugutan jenayah.

Sebelum ini, polis dilapor menyelamatkan 402 kanak-kanak berusia antara satu hingga 17 tahun yang dipercayai dieksploitasi di 18 rumah kebajikan di Selangor dan Negeri Sembilan melalui Op Global pada 10 September lalu. 

Razarudin dipetik berkata, hasil serbuan itu mendedahkan berlaku kesalahan pengabaian serta penganiayaan kanak-kanak yang juga penghuni rumah amal terbabit.

Susulan kes itu, katanya 171 individu ditahan termasuk 105 wanita berusia 17 dan 64 tahun. 

Berdasarkan maklumat serta siasatan dilakukan, pihak polis mengesyaki GISBH melakukan kesalahan dalam kegiatan pemerdagangan orang dan kesalahan lain.

Modus operandi GISBH berdasarkan risikan dan kenyataan mangsa mendapati mangsa diajar, dididik untuk meliwat seterusnya diliwat penjaga dan dipaksa meliwat penghuni kanak-kanak lain. 

Terdapat juga kanak-kanak didera menggunakan objek seperti sudu panas sebagai bentuk hukuman apabila melakukan kesilapan.

Untuk rekod Seksyen 14 Akta 792 merujuk amang seksual fizikal atas kanak-kanak, dengan Sekyen 14(a) membabitkan kesalahan menyentuh mana-mana bahagian badan seseorang kanak-kanak, manakala 14(b) membuatkan seseorang kanak-kanak menyentuh mana-mana bahagian badan orang itu atau bahagian badan mana-mana orang lain.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular