HomeEkonomiRakyat Sabah diseru ambil peluang manfaat daripada OGSE

Rakyat Sabah diseru ambil peluang manfaat daripada OGSE

Read Time:1 Minute, 45 Second

KOTA KINABALU: Rakyat Sabah mempunyai peluang keemasan untuk mendapat manfaat daripada Industri Perkhidmatan serta Peralatan Minyak & Gas (OGSE) kerana negeri itu bakal menjadi pusat kuasa OGSE melalui usaha kerjasama strategik dengan Petronas, melalui syarikat minyak dan gasnya, SMJ Energy Sdn Bhd.

Menteri Kewangan Sabah dan Pengerusi SMJ Energy, Datuk Seri Masidi Manjun, menggesa rakyat Sabah merentasi semua latar belakang sosio-ekonomi untuk memanfaatkan sepenuhnya peluang yang berkembang pesat dalam industri OGSE.

“Inilah masanya untuk bakat tempatan meningkatkan, sama ada dengan memulakan perniagaan OGSE mereka sendiri atau menyertai syarikat tempatan sedia ada selama bertahun-tahun, rakyat Sabah telah meminta lebih banyak peluang dalam minyak dan gas; kini adalah masa untuk merealisasikannya,” katanya .

Pengarah Eksekutif OGSE dan Korporat SMJ Energy, Terry Biusing, menggariskan peranan kritikal SMJ Energy dalam memudahkan usaha ini, menunjukkan kejayaan kerjasama antara Negeri, Petronas dan pemain OGSE tempatan.

“Sinergi antara Negeri, Petronas dan pemain OGSE tempatan telah mewujudkan persekitaran yang rancak untuk pertumbuhan ekonomi, dan kami sudah melihat lebih banyak syarikat tempatan berkembang dan dianugerahkan kontrak OGSE,” katanya.

Sejak menandatangani Perjanjian Kerjasama Komersial antara kerajaan negeri dan PETRONAS pada Disember 2021, syarikat OGSE Sabah menyaksikan peningkatan hasil sebanyak 38% dari 2022 hingga 2023, memperoleh pekerjaan bernilai RM780 juta di Sabah, dengan hasil keseluruhan RM1.5 bilion untuk perkhidmatan yang diberikan di seluruh Malaysia.

Bilangan syarikat tempatan yang aktif telah melonjak sebanyak 58%, dengan 125 syarikat kini menerajui dalam menyediakan perkhidmatan OGSE di Sabah.

Kerja asas yang ditubuhkan pada 2023 dijangka menghasilkan manfaat yang ketara pada 2024, dengan unjuran pendapatan untuk syarikat OGSE Sabah dijangka meningkat dua kali ganda.

Sabah Local Content Council yang terdiri daripada wakil semua Operator Minyak & Gas di Sabah, persatuan industri OGSE Sabah (SOGSC dan PKPBS) dan wakil dari PETRONAS dan Negeri Sabah, dengan Terry Biusing sebagai Pengerusi telah ditubuhkan pada Mei untuk terus memacu penyertaan kontraktor tempatan dalam OGSE di bawah tajaan kerajaan Negeri.

Dengan SMJ Energy mendahului dan disokong penuh kedua-dua negeri Sabah dan PETRONAS, industri OGSE di Sabah bersedia untuk memasuki era baru pengembangan, merebut peluang untuk meningkatkan keupayaan dan menembusi pasaran baharu di dalam dan luar negara.

RELATED ARTICLES
Utama

657 siri tambahan Program Jualan Rahmah sehingga hujung Disember ini di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular