HomeUtamaKerajaan Persekutuan diminta peruntuk 5,000 unit PPR di Sabah

Kerajaan Persekutuan diminta peruntuk 5,000 unit PPR di Sabah

Read Time:2 Minute, 20 Second

Kota Kinabalu : Kerajaan negeri secara rasmi telah meminta Kerajaan Persekutuan memperuntukkan sebanyak 5,000 unit rumah mampu milik di bawah skim Program Perumahan Rakyat (PPR) untuk Sabah.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ia merupakan langkah penting dalam menangani keperluan perumahan komuniti khususnya bagi rakyat dalam kumpulan berpendapatan rendah.

“Cadangan pengagihan 5,000 unit ini termasuk 1,000 unit untuk Tawau dan Sandakan, serta 3,000 unit lagi untuk Kota Kinabalu.

“Ini adalah komitmen Kerajaan untuk memastikan setiap rakyat Sabah yang layak mempunyai akses kepada perumahan mampu milik dan berkualiti,” katanya.

Beliau berkata demikian pada  Majlis Malam SHAREDA 2024 yang diadakan di Magellan Sutera Harbour Resort di sini semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Datuk Phoong Jin Zhe.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri juga akan membina 3,000 unit Rumah Mesra Sabah Maju Jaya (SMJ) tahun depan bagi membantu keluarga dan individu yang masih belum memiliki rumah.

Katanya, sebelum ini Kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak 20 rumah SMJ bagi setiap 73 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di seluruh Sabah dan bermula tahun depan jumlah itu akan digandakan.

Dalam pada itu, Hajiji turut menggesa semua pemaju untuk bekerjasama dan berkolaborasi bagi memastikan penyelesaian perumahan memenuhi permintaan semasa serta mempromosikan keterangkuman dan kelestarian.

“Kejayaan inisiatif kita bergantung kepada inovasi, komitmen, dan kesediaan anda untuk menyesuaikan diri dengan keperluan komuniti kita yang berubah-ubah.

“Kerjasama antara Kerajaan dan sektor swasta menunjukkan sinergi yang kuat untuk mencipta komuniti lestari yang memenuhi keperluan semua peringkat pendapatan.

“Semasa kita menghadapi perubahan ini, adalah penting untuk mengakui peranan pelengkap yang kita semua mainkan. Kerajaan komited untuk menyediakan infrastruktur dan dasar sokongan yang diperlukan untuk kejayaan industri ini.

“Sebaliknya, saya menggesa anda untuk menyelaraskan projek anda dengan visi pembangunan mampan dan bertanggungjawab yang lebih luas. Bersama-sama, kita boleh mencipta penyelesaian perumahan yang bukan sahaja memenuhi permintaan pasaran semasa tetapi juga meningkatkan kualiti hidup penduduk kita. Inovasi dan kepekaan anda sangat penting dalam kerjasama ini,” katanya.

Sementara itu, Hajiji berkata keutamaan harus diberikan kepada kelestarian projek perumahan dan kesejahteraan komuniti.

“Saya menggesa anda untuk menggabungkan amalan mampan dalam pembangunan anda dengan menggunakan bahan mesra alam, menggalakkan kecekapan tenaga, dan mengamalkan penggunaan tanah yang bertanggungjawab.

“Dengan komitmen terhadap kelestarian, kita bukan sahaja melindungi sumber semula jadi kita tetapi juga meningkatkan kelayakan hidup di negeri kita untuk generasi akan datang,” katanya.

Beliau berkata SHAREDA telah berjaya di bawah pimpinan Presiden Datuk Sr Chua Soon Ping namun Hajiji juga mahu melihat kesinambungan dalam usaha baik SHAREDA, terutama dalam mensinergikan sumber mereka dan membina kerjasama untuk merealisasikan visi.

“Ini adalah matlamat yang mulia. Dan seperti tema anda – Malam Sinergi mencadangkan, adalah penting bahawa anda bekerja secara kolaboratif untuk mencipta masa depan di mana setiap rakyat Sabah mempunyai tempat untuk dipanggil rumah, masa depan di mana komuniti berkembang dengan selesa dan harmoni,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan GRS-PH berjaya rekod pencapaian signifikan dalam tempoh 4 tahun

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular