HomeUtamaIntegriti peribadi faktor utama kekuatan kepimpinan, kebolehpercayaan institusi - Masidi

Integriti peribadi faktor utama kekuatan kepimpinan, kebolehpercayaan institusi – Masidi

Read Time:1 Minute, 45 Second

KOTA KINABALU: Integriti peribadi adalah faktor utama membezakan organisasi yang berkesan daripada yang gagal, ia bukan sekadar nilai, ia mentakrifkan kekuatan kepimpinan dan kebolehpercayaan institusi kita, kata Menteri Kewangan, Datuk Seri Masidi Manjun,

Masidi menegaskan sikap tidak pasti dan ketakutan menghadapi perbuatan salah, menunjukkan bahawa kekurangan keberanian dalam menangani tingkah laku tidak beretika membawa kepada keruntuhan organisasi.

“Kita mesti berani membuat keputusan yang betul, walaupun ia sukar dan tidak popular, dan jangan takut untuk mencabar pihak atasan jika ia demi kepentingan rakyat dan kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap di Konvensyen Integriti, Tadbir Urus dan Anti Rasuah (KITA) 2024, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Masidi menjelaskan hasil nyata kepimpinan yang dipacu integriti, dengan menyatakan bahawa Sabah telah mencapai kutipan hasil tertinggi dan rizab kewangannya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, “apa yang betul, bukan apa yang popular,” katanya.

Beliau seterusnya menekankan kepentingan tadbir urus profesional dalam perusahaan milik kerajaan, mengutamakan lebih ramai pakar dan profesional untuk menerajui Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), memastikan institusi ini diterajui dengan tahap akauntabiliti dan kepakaran yang sama seperti yang diharapkan dalam sektor swasta.

Masidi memuji usaha berterusan untuk memodenkan dan mendigitalkan proses kerajaan sebagai kaedah memerangi rasuah dan meningkatkan kecekapan.

“Pendigitalan bukan hanya mengenai perkhidmatan lapisan aliran – ia adalah alat kritikal untuk ketelusan dan mengurangkan peluang penyalahgunaan dana,” katanya.

Masidi berkata, keperluan untuk latihan integriti berterusan, menggesa kursus berkala untuk penjawat awam bagi mengukuhkan amalan etika dalam operasi harian, sambil menambah bahawa tanpa integriti peribadi di kalangan pekerja, polisi dan rangka kerja terbaik pun akan gagal mencapai matlamat mereka.

Beliau berkata kepentingan merendah diri dan kesedaran diri sendiri serta tidak membandingkan diri dengan khalayak yang salah sebaliknya mempercayai kelebihan diri.

“Masa depan rakyat dan kerajaan kita lebih penting daripada kepentingan peribadi kita. Kita mesti mengutamakan kehormatan dan integriti di atas segalanya,” katanya.

Menurut Masidi, Kementerian Kewangan telah diiktiraf oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersama tiga agensi lain atas komitmennya untuk menambah baik tadbir urus dan telah menerima anugerah pada konvensyen tahun sebelumnya.

“Pengiktirafan ini adalah bukti usaha gigih kami untuk mengukuhkan tadbir urus dan membina masa depan berdasarkan integriti,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah Antara 5 Negeri Terima Sijil Tanpa Teguran Ketua Audit Negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular