HomeUtamaPindaan Ordinan Buruh Sabah diluluskan selepas 20 tahun

Pindaan Ordinan Buruh Sabah diluluskan selepas 20 tahun

Read Time:1 Minute, 24 Second

BERNAMA

Kuala Lumpur : Dewan Rakyat semalam meluluskan Rang Undang-Undang Ordinan Buruh Sabah (OBS) (Pindaan) 2024 selepas 20 tahun apabila pindaan kali pertama dan terakhir pada tahun 2005.

Rang Undang Undang berkenaan diluluskan dengan suara majoriti selepas bacaan kali kedua oleh  Menteri Sumber Manusia Steven Sim dengan usul pindaan itu dibahaskan oleh 10 Ahli Parlimen dari blok kerajaan dan pembangkang.

Semasa sesi penggulungan, Sim berkata pindaan itu membuktikan komitmen kerajaan dalam memastikan hak dan kebajikan pekerja di Semenanjung Malaysia dan 2.06 juta pekerja Sabah adalah setara serta selari dengan standard perburuhan antarabangsa.

Menurutnya OBS memberikan perlindungan asas kepada pekerja khususnya yang tidak berkesatuan dan kurang berkeupayaan untuk berunding dengan majikan bagi mendapatkan terma dan syarat pekerjaan lebih baik.

Antara perkara utama dalam pindaan itu melibatkan waktu bekerja yang dikurangkan daripada 48 jam seminggu kepada 45 jam seminggu, peruntukan baharu tentang aturan kerja anjal, peruntukan aduan buruh paksa, penambahan bab baharu 11B tentang gangguan seksual serta yang berkaitan perumahan, penginapan dan kemudahan pekerja.

Selain itu, tempoh cuti bersalin di Sabah dinaikkan daripada 60 hari kepada 98 hari, manakala cuti paterniti yang tidak diperuntukkan di bawah Ordinan itu sebelum ini, kini diberikan kepada golongan bapa sebanyak tujuh hari. 

“Kementerian ingin merakamkan penghargaan kepada ahli-ahli Parlimen yang turut serta dalam perbahasan serta menyokong pindaan yang amat penting dan bersejarah ini,” katanya pada sidang media selepas itu dan menambah rang undang-undang itu dijangka dibentang di Dewan Negara pada awal Disember ini.

OBS hanya dipinda sekali sahaja iaitu pada 2005 bagi menyelaraskan dengan peruntukan di bawah Akta Kerja 1955 (Akta 265) berbanding Akta 265 yang telah dipinda 12 kali termasuk pindaan terkini pada 2022.

Persidangan Dewan Rakyat bersambung hari ini.- BERNAMA

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah Antara 5 Negeri Terima Sijil Tanpa Teguran Ketua Audit Negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular