HomeUtamaSabah terus utamakan Agroforestry

Sabah terus utamakan Agroforestry

Read Time:2 Minute, 17 Second

KOTA KINABALU: Sabah berazam untuk mempromosikan Agroforestry (perhutani) bagi meningkatkan perkhidmatan ekosistem, memupuk daya tahan iklim, menyokong kehidupan masyarakat luar bandar dan memastikan keselamatan makanan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Di Sabah, kita telah melihat kisah kejayaan yang luar biasa. Model Agroforestry telah meningkatkan kesihatan tanah, meningkatkan hasil tanaman, dan memberi manfaat ekonomi kepada masyarakat tempatan Jabatan Perhutanan Sabah telah banyak melakukan usaha ini,” katanya.

Beliau berkata dalam menunjukkan komitmennya terhadap kepelbagaian biologi dan kelestarian, kerajaan negeri telah menubuhkan Pusat Biodiversiti Sabah (SaBC), yang sejak itu dinaikkan kepada entiti tersendiri di bawah Jabatan Ketua Menteri melalui pindaan Enakmen Biodiversiti Sabah.

“Pengukuhan struktur ini menggariskan komitmen negeri terhadap biodiversiti dan kemampanan, dan kami berbangga kerana mempunyai pusat sebagai salah satu rakan kongsi utama kami dalam persidangan ini,” katanya pada International Conference on Biodiversity, Agroforestry, NonWood Forest Products, and Sustainable Livelihoods (ICBANS) 2024 di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Abidin Madingkir.

Hajiji berkata sejak penubuhannya 16 tahun lalu, SaBC telah melangkah jauh dalam menjayakan pengurusan sumber biologi Sabah.

“Pusat ini telah membuat kemajuan dalam mewujudkan peranannya sebagai rakan kongsi strategik untuk meningkatkan usaha dalam pengurusan biodiversiti, dan bersama-sama dengan Majlis Biodiversiti Sabah (SBC), Pusat ini menjadi rangka kerja kritikal bagi pengurusan, pemuliharaan, perlindungan, dan pengawasan undang-undang sumber biologi Sabah,” katanya.

Hajiji berkata dunia kini menghadapi cabaran yang belum pernah berlaku sebelum ini dalam kehilangan biodiversiti, perubahan iklim, dan kemerosotan alam sekitar.

“Walau bagaimanapun, persidangan ini mengingatkan kita bahawa kita juga mempunyai peluang yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk membuat perbezaan yang bermakna. Melalui kerjasama, inovasi dan perkongsian pengetahuan, kita boleh bekerjasama untuk melindungi biodiversiti planet kita dan memastikan kehidupan berjuta-juta orang disokong dengan cara yang mampan dan saksama,” katanya.

Mempunyai kedudukan unik sebagai kawasan panas biodiversiti, beliau berkata Sabah mengiktiraf keperluan mendesak untuk mengekalkan warisan semula jadinya.

“Negeri kita adalah rumah kepada spesies ikonik seperti orang utan, monyet proboscis dan gajah pygmy. Gunung Kinabalu, Tapak Warisan Dunia UNESCO, mempunyai rangkaian flora dan fauna yang luar biasa. Kami berbangga dalam melindungi khazanah ini untuk generasi akan datang,” katanya.

Ketua Menteri memuji SaBC kerana membawa persidangan penting ini dijayakan di sini melalui perkongsian dengan organisasi yang berfikiran sama seperti V Sivaram Research Foundation (VSRF), Indian Council of Agricultural Research – Central Agroforestry Research Institute (ICAR-CAFRI) dan Society for Conservation and Resource Development of Medicinal Plant.

“Semasa kita memulakan perjalanan ini bersama-sama, saya menggalakkan anda semua untuk melibatkan diri dalam dialog terbuka, berkongsi pandangan anda dan membentuk perkongsian yang akan membantu kita beralih daripada idea kepada tindakan.

“Biarkan persidangan ini menjadi titik perubahan di mana kita mengambil tanggungjawab kolektif untuk masa depan planet kita dan membuka jalan ke arah dunia yang lebih mampan dan harmoni,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

ESSCOM lancar OGL Khas, lumpuhkan kegiatan JRS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular