HomeUtamaDr. Velerie Juarai Malaysia Teacher Prize 2024

Dr. Velerie Juarai Malaysia Teacher Prize 2024

Read Time:1 Minute, 32 Second

Dr. Velerie Wheelervon Primus, seorang guru pendidikan khas dari Sekolah Rendah Bingkor, Keningau, telah berjaya dinobatkan sebagai pemenang Malaysia Teacher Prize 2024 dalam satu majlis yang berlangsung di Auditorium Khazanah, Asia School of Business, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dr. Velerie menerima hadiah wang tunai RM 50,000, bersama trofi dan sijil penghargaan yang telah disampaikan oleh Menteri Pendidikan, YB Fadhlina Sidek. Malaysia Teacher Prize, anjuran Pemimpin GSL dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia dan Global Teacher Prize, merupakan anugerah paling berprestij di negara ini bagi menghargai sumbangan luar biasa guru-guru. Pada tahun ini, sebanyak 2,209 permohonan diterima dari seluruh negara, sebelum 10 finalis teratas disenarai pendek.

Dr. Velerie, yang juga merupakan penerima Anugerah Guru Pendidikan Khas Cemerlang Kebangsaan dan Anugerah Perdana Belia Sabah 2024, telah berjaya menarik perhatian melalui projek bilik multisensori yang beliau bangunkan. Projek ini telah memberi impak besar kepada murid-murid berkeperluan khas dengan menyediakan terapi pekerjaan secara konsisten, yang membantu mereka dalam meningkatkan kemahiran akademik dan pengurusan kehidupan harian.

Beliau menjadikan prinsip “Miracles do happen” sebagai pegangan, dengan keyakinan bahawa setiap murid berpotensi untuk mencapai kejayaan luar biasa. Guru besar sekolah, Sylvester Balang, menyatakan bahawa Dr. Velerie bukan sahaja berjaya mengasah kemahiran literasi asas dan kemahiran hidup murid-muridnya, malah beliau turut menjadi contoh kepada rakan sejawat dalam meneroka inovasi dan penyelidikan untuk memperbaiki perkembangan murid secara menyeluruh.

Dalam ucapannya, Dr. Velerie meluahkan rasa syukur dan rendah diri atas penghargaan yang diterimanya, melihatnya sebagai bukti kepada advokasi beliau dalam menyediakan pendidikan terbaik untuk kanak-kanak neurodivergen. Anugerah ini, katanya, adalah pengiktirafan kepada usaha kerasnya dan memberi dorongan untuk terus memperjuangkan kurikulum pendidikan khas yang inklusif. Beliau kini bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan dan beberapa organisasi pendidikan untuk memperbaharui kurikulum tersebut.

Anugerah ini memperkukuh lagi semangat Dr. Velerie dalam misinya untuk memastikan kanak-kanak berkeperluan khas mendapat peluang pendidikan yang sebaik mungkin.

RELATED ARTICLES
Utama

Bekas Setiausaha Tetap Dihukum Sogit Oleh Mahkamah Anak Negeri Papar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular